Plan Gospodarki Odpadami

 

5. ZAŁOŻONE CELE I PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI

5.1. Sektor komunalny

5.1.1. Cel i kierunki działań.

Przedstawione poniżej cele i kierunki działań są zgodne z wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami


Cel ogólny długookresowy do roku 2011:


Zminimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów w sektorze komunalnym

oraz wdrożenie nowoczesnych systemów ich odzysku i unieszkodliwiania


Odpady komunalne


Cele krótkoterminowe na lata 2004 – 2007:

  1. Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców Gminy Jeżewo.

  2. Skierowanie w roku 2007 na składowiska do 74% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.


Cele średniookresowe na lata 2008 – 2011:

  1. Skierowanie w roku 2011 na składowiska nie więcej niż 55% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.


Osady ściekowe


  1. Zwiększenie stopnia kontroli obrotu komunalnymi osadami ściekowymi celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zdrowotnego i środowiskowego przy ich wykorzystaniu.

  2. Zwiększenie stopnia przetworzenia komunalnych osadów ściekowych.

  3. Maksymalizacja stopnia wykorzystania substancji biogennych zawartych w osadach przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i chemicznego.


Dla osiągnięcia założonych celów, konieczne jest podjęcie następujących kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na obszarze Gminy Jeżewo:


Odpady komunalne


  1. Podnoszenie świadomości społecznej obywateli, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów.

  2. Zaangażowanie gminy w budowę ponadgminnego zakładu zagospodarowania odpadów.

  3. Wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

  4. Podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów.

  5. Wdrażanie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych

  6. Redukcja zawartości składników ulegających biodegradacji w odpadach kierowanych na składowisko.

  7. Rekultywacja składowiska.

  8. Likwidacja dzikich składowisk.


Osady ściekowe


  1. Unieszkodliwianie osadów ściekowych w zależność od uwarunkowań lokalnych.

  2. Likwidacja tymczasowego składowania osadów przy oczyszczalni ścieków.

  3. Zwiększenie kontroli nad osadami wykorzystywanymi dla celów przyrodniczych.



5.1.2. Założenia do planu działań.

Przy opracowywaniu planu działań w sferze gospodarki odpadami komunalnymi na obszarze Gminy Jeżewo kierowano się następującymi przesłankami:

  1. Wprowadzany system gospodarki odpadami umożliwi redukcję ilości składowanych odpadów (w tym ulegających biodegradacji). Zwiększy się ponadto wskaźnik odzysku i recyklingu odpadów.

  2. Zebrane selektywnie odpady komunalne (odpady organiczne, surowce wtórne) poddawane będą w pierwszej kolejności procesowi odzysku (materiałów). Pozostałe odpady oraz odpady z procesów przetwarzania odpadów zebranych selektywnie, deponowane będą na składowiskach.

  3. Zarówno system zbiórki opakowaniowych surowców wtórnych jak i system odbioru odpadów niebezpiecznych od mieszkańców będzie uzupełnieniem systemów postępowania z odpadami opakowaniowymi i niebezpiecznymi wynikających z:

  • - Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz.U. Nr 63, poz. 638 z późn. zm.).

  • - Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. Nr 63 poz. 639 z późn. zm.).



5.1.3. Niezbędne do uzyskania w Gminie Jeżewo poziomy odzysku odpadów.

5.1.3.1. Odzysk odpadów opakowaniowych.

Odzysk odpadów opakowaniowych nie jest obowiązkiem gminy lecz przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek i wynika on z ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639 z późn. zm.). Zapisy tej ustawy wymagają, aby przedsiębiorca wprowadzający na rynek krajowy produkty w opakowaniach zapewnił ich odzysk. Obowiązany jest on do dnia 31 grudnia 2007 r. osiągnąć docelowy poziom odzysku odpadów opakowań co najmniej w wysokości określonej w tabeli 5.1. (Rozporządzenie RM z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz. U. Nr 69, poz. 719).


Tab. 5.1. Zakładane poziomy odzysku odpadów opakowaniowych przez przedsiębiorców wg Rozporządzenia RM z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz. U. Nr 69, poz. 719) (%)


L.p.

Rodzaj opakowania

2004

2005

2006

2007

1

Tworzywa sztuczne

14

18

22

25

2

Papier i tektura

39

42

45

48

3

Szkło

22

29

35

40

4

Metale

25

30

35

40

5

Opakowania wielomateria-łowe

12

16

20

25


W niniejszym Planie przyjęto, że przedsiębiorcy będą realizować swoje obowiązki w zakresie odzysku odpadów opakowaniowych.



5.1.3.2. Odzysk odpadów ulęgających biodegradacji.

Zgodnie z Planem Krajowym, który opiera się w tym zakresie o zapisy Dyrektywy Unii Europejskiej z dnia 26 kwietnia 1999 w sprawie składowania odpadów (1999/31/WE) (tab. 5.2.) należy do roku 2020 zredukować masę składowanych odpadów ulegających biodegradacji o 65% w stosunku do ilości wytwarzanej w roku 1995.


Tab. 5.2. Zakładane ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania (w stosunku do roku 1995) (wg. krajowego planu gospodarki odpadami, M.P. z 2003 r. Nr 11, poz. 159)


Rok

% masy odpadów biodegradowalnych do składowania

2010

75

2013

50

2020

35


Jako odpady ulęgające biodegradacji traktowane są:

  1. Odpady zielone.

  2. Odpady z opakowań papierowych.

  3. Papier nieopakowaniowy.

  4. Domowe odpady organiczne.


W tabeli 5.3. i 5.4. przedstawiono kalkulację dotyczącą planowanego recyklingu odpadów ulegających biodegradacji w Gminie Jeżewo.


Tab. 5.3. Zakładana masa pozyskanych odpadów opakowaniowych (tys. Mg/rok)


Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Tworzywa sztuczne

0,008

0,010

0,012

0,014

0,014

0,014

0,014

0,013

Papier i tektura

0,050

0,055

0,060

0,064

0,065

0,065

0,066

0,066

Szkło

0,035

0,047

0,057

0,067

0,068

0,069

0,071

0,071

Opakowania stalowe

0,001

0,002

0,002

0,003

0,003

0,003

0,003

0,003

Opakowania aluminiowe

0,001

0,001

0,001

0,002

0,002

0,002

0,002

0,002

Opakowania kompozytowe

0,002

0,002

0,003

0,004

0,004

0,004

0,004

0,004

Razem

0,1

0,1

0,1

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2



Tab. 5.4. Planowany recykling odpadów ulegających biodegradacji (tys. Mg/rok)


Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Ilość odpadów biodegradowalnych wytworzonych w roku

0,431

0,437

0,440

0,443

0,446

0,449

0,451

0,431

Dopuszczalna ilość składowania odpadów biodegradowalnych

0,337

0,333

0,329

0,325

0,317

0,307

0,297

0,237

Ilość unieszkodliwionych odpadów zielonych

0,006

0,009

0,013

0,014

0,016

0,018

0,019

0,006

Ilość unieszkodliwionych odpadów opakowaniowych

0,050

0,055

0,060

0,064

0,065

0,065

0,066

0,050

Ilość domowych odpadów organicznych z terenów wiejskich zagospodarowanych we własnym zakresie

0,178

0,180

0,180

0,180

0,180

0,180

0,180

0,178

Dodatkowy konieczny recykling odpadów biodegradowalnych

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000


Z przedstawionych wyliczeń wynika, że zgodnie z krajowym planem gospodarki odpadami, w przypadku gdy mieszkańcy terenów z zabudową jednorodzinną będą zagospodarowywać odpady organiczne we własnym zakresie, nie będzie potrzebna dodatkowa zbiórka odpadów organicznych.



5.1.3.3. Odzysk odpadów wielkogabarytowych.

Zgodnie z założeniami krajowego planu gospodarki odpadami, w Gminie Jeżewo należy odzyskać następujące ilości odpadów wielkogabarytowych (tab. 5.5.):


Tab. 5.5. Zakładane poziomy odzysku odpadów wielkogabarytowych (wg Krajowego planu gospodarki odpadami, M. P. z 2003r. Nr 11, poz. 159) (%)


Rok

% (w stosunku do poziomu z roku 2002)

2005

20

2010

50


W Gminie Jeżewo należy zorganizować zbiórkę i odzysk odpadów wielkogabarytowych dla poniższych ilości tej grupy odpadów (tab. 5.6.):



Tab. 5.6. Planowany recykling odpadów wielkogabarytowych w Gminie Jeżewo
(tys. Mg/rok)


Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Odpady wielkogabarytowe

0,02

0,03

0,04

0,05

0,06

0,07

0,08

0,08



5.1.3.4. Odzysk odpadów budowlanych.

W Planie założono poziomy odzysku odpadów budowlanych zgodnie z Planem krajowym (tab. 5.7.).


Tab. 5.7. Zakładane poziomy odzysku odpadów budowlanych (wg Krajowego planu gospodarki odpadami, M. P. z 2003r. Nr 11, poz. 159)


Rok

% (w stosunku do poziomu z roku 2002)

2005

15

2010

40


Tabela 5.8. zawiera dane o ilości odpadów budowlanych z terenu Gminy Jeżewo, które winny zostać objęte zbiórką i przerobem w odpowiednich instalacjach.


Tab. 5.8. Planowany recykling odpadów budowlanych w Gminie Jeżewo (tys. Mg/rok)


Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Odpady budowlane

0,04

0,07

0,10

0,13

0,16

0,20

0,25

0,29



5.1.3.5. Odzysk odpadów niebezpiecznych.

Podobnie jak w przypadku odpadów opakowaniowych i niektórych wielkogabarytowych, niezbędny poziom redukcji odpadów niebezpiecznych nie jest obowiązkiem gminy lecz odpowiednich przedsiębiorców i wynika z ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639z późn. zm.). Zapisy tej ustawy zobowiązują przedsiębiorców do osiągnięcia do roku 2007 docelowego poziomu odzysku odpadów niebezpiecznych co najmniej w wysokości określonej w tabeli 5.9. (Rozporządzenie RM z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz. U. Nr 69, poz. 719).


Tab. 5.9. Zakładane poziomy odzysku odpadów niebezpiecznych przez przedsiębiorców wg Rozporządzenia RM z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz. U. Nr 69, poz. 719) (%)


L.p.

Rodzaj odpadu

2004

2005

2006

2007

1

Akumulatory

40

50

60

70

2

Baterie

10

15

30

50

3

Farmaceutyki

40

50

60

70

4

Oleje

40

45

50

50

5

Świetlówki

18

25

32

40

6

Pozostałe

15

17

20

22


Tab. 5.10. Zakładane poziomy redukcji odpadów niebezpiecznych (Krajowego planu gospodarki odpadami, M. P. z 2003r. Nr 11, poz. 159)


Rok

% (w stosunku do poziomu z roku 2002)

2005

15

2010

50


Tab. 5.11. Zakładane ilości pozyskanych odpadów niebezpiecznych z masy odpadów komunalnych na obszarze Gminy Jeżewo (tys. Mg/rok)


Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Odpady niebezpieczne

0,003

0,003

0,005

0,007

0,008

0,010

0,012

0,013


Na podstawie przeprowadzonych powyżej bilansów określono ilość odpadów, które należy unieszkodliwić przez składowanie lub innymi metodami. W tabeli 5.12. podano szacunkową ilość powyższych odpadów.


Tab. 5.12. Szacunkowa ilość odpadów do składowania na obszarze Gminy Jeżewo


Rok

Razem
(tys. Mg)

% wytwo-rzonych


Niezbędna pojemność składowisk przy wykorzystaniu:
(tys. m3)

spychaczy gąsienicowych

kompaktorów

2004

1,6

81,9

2,1

1,8

2005

1,6

79,1

2,1

1,8

2006

1,5

76,3

2,1

1,8

2007

1,5

73,6

2,0

1,7

2008

1,5

71,5

2,0

1,7

2009

1,4

69,4

1,9

1,7

2010

1,4

67,2

1,9

1,7

2011

1,4

64,8

1,9

1,6



5.1.4. Minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów.

Zapobieganie i minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów jest priorytetem w polityce odpadowej. Dotyczy ono wszystkich uczestników życia produktu, tj. projektantów, producentów, dystrybutorów, a także konsumentów, a z chwilą gdy produkt staje się odpadem komunalnym, także władz lokalnych odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami komunalnymi.

Dla zapobiegania i zmniejszania ilości powstających odpadów powinny być prowadzone m.in. następujące działania:

  1. Edukacyjno – informacyjne, polegające na kreowaniu zachowań konsumentów w kierunku:

    • zakupu produktów o minimalnej ilości opakowań (niezbędnych),

    • zakupu produktów wykonanych z materiałów z recyklingu,

    • oddziaływanie na pracowników w kierunku redukcji zużywanych materiałów (np. papieru w biurach, wprowadzanie wewnętrznych sieci informatycznych, poczty elektronicznej)

    • ograniczania zakupu produktów jednorazowego użytku,

    • popularyzacji stosowania materiałów wysokiej trwałości.

  2. Organizacyjne, np.:

  • wprowadzanie selektywnej zbiórki papieru w biurach i szkołach,

  • recykling opakowań toneru z drukarek i kopiarek,

  • zbieranie selektywne odpadów na budowach,

  • kompostowanie przydomowe frakcji odpadów komunalnych ulegających biodegradacji na obszarach z zabudową jednorodzinną.


Edukacja społeczna powinna być prowadzona:

  • w systemie nauczania, począwszy od zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, średnich i wyższych,

  • za pomocą środków masowego przekazu (lokalna prasa, radio i telewizja),

  • za pomocą rozpowszechnianych ulotek, akcji plakatowej itp.


W celu zachęcenia mieszkańców do zbiórki selektywnej i zwiększenia jej efektywności wykorzystywane będą następujące działania:

  1. Obowiązki określone prawem wynikające z obowiązku nałożonego na gminę przez zapisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62. poz. 628 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.).

  2. Wykorzystywanie przepisów lokalnych. Prawo lokalne obligujące gospodarstwa domowe i innych wytwórców odpadów może być wykorzystane do efektywnego wprowadzania selektywnej zbiórki, poprzez zalecania dotyczące sposobu zbiórki, typów pojemników oraz częstotliwości ich wystawiania do zbiórki (zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.).

  3. Instrumenty finansowe, np. gospodarstwa odzyskujące część odpadów oszczędzają na wydatkach związanych ze zbiórką odpadów niesegregowanych (mniejszy pojemnik lub rzadszy odbiór). Inną zachętą finansową może być obniżenie opłaty za usuwanie odpadów dla gospodarstw prowadzących kompostowanie odpadów we własnym zakresie.

  4. Edukacja społeczna. Prowadzenie kampanii edukacyjno – informacyjnych stanowi zasadniczą część wdrażania strategii i planów gospodarki odpadami. Jej celem jest zachęcanie wytwórców odpadów do ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, a następnie do ich segregacji „u źródła”.



5.1.5. Analizowane warianty systemu i wybór wariantu optymalnego.

W celu realizacji postawionych celów oraz po przeanalizowaniu możliwych rozwiązań gospodarki odpadami komunalnymi dla Powiatu świeckiego do roku 2020, w trakcie tworzenia projektu planu rozważano trzy warianty:

  • Wariant A: Budowa zakładu zagospodarowania odpadów (ZZO) obsługującego jedynie Powiat świecki;

  • Wariant B: Budowa zakładu zagospodarowania odpadów (ZZO) obsługującego Powiat świecki i chełmiński. Sugerowany w wojewódzkim planie system oparty o wspólne przedsięwzięcie z powiatem sępoleńskim był nie do przyjęcia ze względu na wzajemne położenie obydwu powiatów;

  • Wariant C: Wykorzystanie części odpadów komunalnych do produkcji materiałów budowlanych wg technologii HYDROMEX. W wariancie tym zakładano również funkcjonowanie ZZO. Wariant C rozpatrzono w dwóch scenariuszach:

    • C1 – ZZO obsługuje jedynie Powiat świecki (jak w Wariancie A)

    • C2 – ZZO obsługuje Powiat świecki i chełmiński (jak Wariant B)

Zakład Zagospodarowania Odpadów, składał się będzie z linii do segregacji odpadów, kompostowni, instalacji do przerobu odpadów wielkogabarytowych i budowlanych oraz składowisko/składowiska odpadów. W planie założono budowę ZZO przy składowisku w Sulnówku.


Przewidywano następujące etapy wprowadzania systemu:

Wariant A i B:

  • Etap I – do czasu wybudowania ZZO (do roku 2009)

  • Etap II – ZZO funkcjonuje (od roku 2010)

Wariant C:

  • Etap I –Testowanie instalacji pilotażowej HYDROMEX przy składowisku w Sulnówku (konieczny okres zostanie ustalony na etapie wdrażania. Sugeruje się okres badań co najmniej 3 lata).

  • Etap II – Funkcjonowanie instalacji HYDROMEX przy składowisku w m. Wielki Konopat.


W tabeli 5.13. zestawiono w celach porównawczych szacowane koszty poszczególnych wariantów.


Tab. 5.13. Porównanie rozpatrywanych wariantów w aspekcie ekonomicznym


L.p.

Wyszczególnienie

Wariant

A

B

C

C1

C2

1

Koszt inwestycyjny (do roku 2020) (tys. zł)

43 007

53 842

79 007

89 842

2

Koszt działań nieinwestycyjnych (tys. zł)

2 891

2 891

2 891

2 891

3

Opłata dla mieszkańca (zł/rok, 2011)

40

43

bd*

bd

4

Opłata za 1 Mg odpadów (w roku 2011)

106

111

bd

bd

* brak danych


Wariantem najdroższym pod względem inwestycyjnym jest Wariant C. Biorąc jednak pod uwagę, że dzięki wykorzystaniu materiałowemu (w przypadku powodzenia etapu pilotażowego) większej ilości odpadów niż w wariantach A i B, a przez to mniejszej ilości do składowania, Wariant ten jest korzystniejszy dla środowiska. Należy oczekiwać, że pod względem eksploatacyjnym nie będzie on droższy od pozostałych wariantów.


Ostatecznie, na podstawie przeprowadzonej analizy wariantów oraz konsultacji z przedstawicielami Zamawiającego oraz przedstawicielami gmin wybrano jako optymalny Wariant C1:

  1. Budowa ZZO przy składowisku w Sulnówku (lata 2008 – 2009) oraz wykorzystanie części odpadów komunalnych do produkcji materiałów budowlanych wg technologii HYDROMEX. W trakcie wprowadzania systemu rozważane będzie współdziałanie z gminami Powiatu chełmińskiego.

  2. W przyjętym systemie przewidziano dwa warianty:

    • Wariant I – gospodarka odpadami w oparciu o gminy Powiatu świeckiego,

    • Wariant II – wspólna gospodarka odpadami gmin Powiatów świeckiego i chełmińskiego.

  1. Odpady do unieszkodliwiania przez składowanie kierowane będą na składowiska oferujące najkorzystniejsze warunki finansowe (również poza Powiatem świeckim).

  2. W związku z budową w roku 2004 na terenie gminy Dragacz komercyjnego składowiska odpadów komunalnych, zmieszane odpady komunalne z gminy będą deponowane na powyższym składowisku.


Przewiduje się następujące etapy wprowadzania systemu:

  • Etap I – Do czasu rozpoczęcia funkcjonowania ZZO. Testowanie instalacji pilotażowej HYDROMEX przy składowisku w Sulnówku (konieczny okres zostanie ustalony na etapie wdrażania. Sugeruje się okres badań co najmniej 2 lata).

  • Etap II – Funkcjonowanie ZZO oraz instalacji HYDROMEX przy składowisku w m. Wielki Konopat.

5.1.6. Gromadzenie odpadów.

Zbiórka odpadów prowadzona będzie wg poniższego scenariusza:


I. Zbiórka „u źródła” (bezpośrednio od mieszkańców)


ZABUDOWA JEDNORODZINNA


Etap I


  1. Zbiórka selektywna surowców wtórnych w różnobarwnych workach z polietylenu – kontynuacja aktualnego systemu; objęcie wszystkich mieszkańców tym systemem zbiórki. Przewiduje się, że zestaw składał się będzie z 4 rodzajów worków: na makulaturę, tworzywa sztuczne, metale i szkło. Odbiór worków z posesji odbywał się będzie 1 raz w miesiącu. Odpady kierowane do punktów waloryzacji surowców wtórnych przy składowiskach lub bezpośrednio do recyklerów (bez doczyszczania).

  2. Zbiórka odpadów pozostałych (zmieszanych) w typowych pojemnikach na odpady komunalne. Odpady kierowane na składowiska.


Etap II


  1. Zbiórka selektywna w różnobarwnych workach z polietylenu i w pojemnikach.

  • worek brązowy – dla posesji gdzie nie kompostuje się odpadów organicznych. Odpady ulegające biodegradacji (umieszczane w pojemniku „Mokre”), kierowane do sortowni, a po oczyszczeniu do kompostowni kontenerowej. Worki umieszczane będą w odpowiednio oznaczonych pojemnikach, które aktualnie służą do zbiórki odpadów zmieszanych.

  • pojemnik na odpady pozostałe („Suche”) – dla wszystkich posesji. Odpady kierowane do sortowni, gdzie nastąpi ich segregacja. Pojemniki – typowe na odpady komunalne zmieszane.


Worki polietylenowe do bioodpadów w przyszłości mogą być zastępowane workami biodegradowalnymi lub papierowymi (wzmacnianymi).

Zdjęcie


Fot. 5.1. Pojemnik na odpady ulegające biodegradacji



TERENY Z ZABUDOWĄ WIELORODZINNĄ


Etap I


Zbiórka „u źródła” nie będzie prowadzona.


Etap II


  1. Zbiórka selektywna w różnobarwnych workach z polietylenu i w pojemnikach.

  • worek brązowy – odpady ulegające biodegradacji (umieszczane w pojemniku „Mokre”), kierowane do sortowni, a po oczyszczeniu do kompostowni kontenerowej. Worki umieszczane będą w odpowiednio oznaczonych pojemnikach, które aktualnie służą do zbiórki odpadów zmieszanych. Przyjmuje się, że jeden pojemnik o poj. 240 dm3 obsługiwał będzie 15 osób.

  • pojemnik na odpady pozostałe („Suche”), kierowane do sortowni, gdzie nastąpi ich segregacja. Pojemniki – typowe na odpady komunalne zmieszane.


W związku z tym, że nie wszyscy mieszkańcy Gminy Jeżewo mają aktualnie dostęp do pojemników na odpady, należy sukcesywnie prowadzić doposażenie obiektów w pojemniki.




II. Zbiórka oparta na dostarczaniu odpadów do punktów ich gromadzenia


CAŁY OBSZAR GMINY


Etap I


  1. Zbiórka selektywna oparta na punktach selektywnego gromadzenia – kontynuacja aktualnego systemu. Punkty zlokalizowane będą w rejonach o dużym natężeniu „ruchu” mieszkańców (centra komunalne, główne ulice miasta, rejony o zwartej zabudowie). W punkcie znajdować się będą pojemniki do selektywnego gromadzenia:

    • szkła,

    • metali,

    • makulatury,

    • tworzyw sztucznych.

Rozstawienie odpowiednich kontenerów (4 sztuki w zestawie) w takiej ilości, aby docelowo jeden zestaw przypadał na 2 000 mieszkańców na terenach wiejskich.

Odpady kierowane do punktów waloryzacji surowców wtórnych przy składowiskach lub bezpośrednio do recyklerów (bez doczyszczania).


Etap II


  1. Zbiórka selektywna oparta na punktach selektywnego gromadzenia. Punkty zlokalizowane będą w rejonach o dużym natężeniu „ruchu” mieszkańców (centra komunalne, główne ulice miasta, rejony o zwartej zabudowie). W punkcie znajdować się będą pojemniki do selektywnego gromadzenia:

    • szkła,

    • metali,

    • makulatury,

    • tworzyw sztucznych.

Rozstawienie odpowiednich kontenerów (4 sztuki w zestawie) w takiej ilości, aby docelowo jeden zestaw przypadał na 1000 mieszkańców na terenach wiejskich.

Pozyskane materiały kierowane będą do sortowni.


Tab. 5.14. Szacunkowa liczba oraz koszt pojemników do zbiórki surowców wtórnych na terenie Gminy Jeżewo


Wyszczególnienie

Etap I

Etap II

Razem
(tys. zł)

Szt.

Koszt
(tys. zł)

Szt.

Koszt
(tys. zł)

Gmina Jeżewo

16

26,1

16

26,1

52,2

*przyjęto pojemnik typu Igloo o poj. 1,1 m3 (średnia cena jednego pojemnika 1 630 zł.)

Zdjęcie


Fot.5.2. Pojemniki Igloo do zbiórki surowców wtórnych (do szkła, papieru i plastyku, przykład)


III. Opcjonalne sposoby zbierania niektórych grup odpadów:


CAŁY TEREN GMINY


Odpady z pielęgnacji terenów zielonych

  1. Odpady zbierane bezpośrednio na obszarze pielęgnacji i transportowane do kompostowni (I etap – kompostownia pryzmowa na składowiskach odpadów w Sulnówku i w Białych Błotach; II etap – kompostownia kontenerowa w ZZO).



Odpady ulęgające biodegradacji z punktów gastronomicznych

  1. Odbiór ulegających biodegradacji z punktów gastronomicznych będzie rozpoczęty i sukcesywnie rozwijany dopiero po uruchomieniu kompostowni komorowej. Pojemniki na odpady ulegające biodegradacji opróżniane będą co tydzień. Zbiórka w specjalnych pojemnikach (własność punktu, lub dzierżawa) i kierowanie do kompostowni kontenerowej.


Odpady wielkogabarytowe

  1. Odbiór sprzętu po zgłoszeniu przez mieszkańców (usługa „na telefon”, płaci zamawiający).

  2. Organizowanie okresowej zbiórki (np. raz na kwartał). Mieszkańcy wg podanego terminarza wystawiają sprzęt w określonych miejscach skąd jest on odbierany przez wskazane przedsiębiorstwo.

Aktualna sytuacja na „rynku odpadów” w Polsce wskazuje, że uzupełnieniem proponowanego systemu będą działania producentów sprzętu TV i AGD:

  1. Bezpośredni odbiór przez przedstawiciela producenta (dotyczy przede wszystkim zbiórki sprzętu elektronicznego i sprzętów gospodarstwa domowego).

  2. System wymienny polegający na przekazaniu jeszcze dobrego, ale konstrukcyjnie przestarzałego sprzętu w zamian za egzemplarz nowej generacji podczas jego zakupu.

Te formy pozyskiwania odpadów wielkogabarytowych upraszczają system zbiórki odpadów i ich usuwania. Odpady te nie zasilają ogólnego strumienia odpadów komunalnych


Zbiórka odpadów budowlanych

  1. Zbiórka do podstawionych kontenerów (usługa „na telefon”, płaci zamawiający).

Uwaga: Odpowiedzialna za prawidłowe unieszkodliwienie odpadów jest firma wykonująca usługę remontowo – budowlaną.


Zbiórka odpadów niebezpiecznych

  1. Odbiór odpadu po zgłoszeniu przez mieszkańców (usługa „na telefon”, płaci zamawiający).

  2. Organizowanie okresowej zbiórki (np. raz na kwartał). Mieszkańcy wg podanego terminarza przynoszą odpady w określone miejsce i czasie skąd są one odbierane przez Mobilny Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (koszt Zakładu Zagospodarowania Odpadów, którego elementem jest pojazd).

  3. Stała zbiórka niektórych rodzajów odpadów niebezpiecznych:

    • apteki – przeterminowane farmaceutyki,

    • szkoły – baterie,

    • stacje benzynowe – zbiórka olejów przepracowanych,

    • sklepy –w ramach punktów odbioru towarów kaucjonowanych.

Jednostka prowadząca zbiórkę (apteka, stacja benzynowa, sklep o określonym profilu sprzedaży) działa na zasadach dobrowolności w zakresie zbierania ww. odpadów na podstawie wcześniejszej umowy. Zbieranie dotyczyć będzie odpadów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz. U. Nr 14, poz. 154) i na warunkach tam określonych.


Zaleca się wprowadzenie następującego planu działań w zakresie zbiórki odpadów niebezpiecznych od mieszkańców:

Etap I:

Zbiórka (bezpłatnie):

    • apteki (1)– przeterminowane farmaceutyki,

    • szkoły (7)– baterie,

    • stacje benzynowe – zbiórka olejów przepracowanych,


Szacunkowy koszt pojemników dla szkół: 1,4 tys. zł i aptek: 53 zł


 

Zdjęcie


Fot. 5.3. Przykładowe pojemniki do zbierania baterii i przeterminowanych leków


II. Etap:

Kontynuacja:

  1. Zbiórka (bezpłatnie):

  • apteki – przeterminowane farmaceutyki,

  • szkoły – baterie,

  • stacje benzynowe – zbiórka olejów przepracowanych,

Wprowadzenie:

  1. Przyjmowanie odpadów niebezpiecznych bezpośrednio w ZZO (od mieszkańców – bezpłatnie; z przedsiębiorstw – odpłatnie)

  2. Regularny odbiór odpadów przez specjalny pojazd będący na wyposażeniu ZZO (Mobilny Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych).

  3. Organizacja w gminie Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON). W punkcie tym odpady niebezpieczne przyjmowane będą od mieszkańców bezpłatnie oraz odpłatnie od małych i średnich przedsiębiorstwu odpowiedniej. Zebrane odpady kierowane będą następnie do ZZO, gdzie po zgromadzeniu odpowiedniej ilości będą kierowane do unieszkodliwienia.

 

Zdjęcie

Fot. 5.4. Przykład Mobilnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych


Zbiórka tekstyliów

Na terenie Gminy Jeżewo zużyta odzież może być zbierana razem z surowcami wtórnymi w systemie workowym.


Zbiórka odpadów niesegregowanych

Tylko w Etapie I. Nie nadające się do dalszego przerobu ani wtórnego wykorzystania odpady zbierane będą do typowych pojemników na niesegregowane odpady komunalne i transportowane na składowisko. Należy dążyć do tego, aby każda posesja wyposażona była w odpowiedni pojemnik.

W Etapie II, pojemniki te będą wykorzystane do zbiórki selektywnej w systemie „Suche”, „Mokre”.



5.1.7. Odzysk i unieszkodliwianie odpadów.

5.1.7.1. Kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji przez mieszkańców.

W celu obniżenia niezbędnej do zagospodarowania w instalacjach ilości odpadów ulegających biodegradacji zaleca się:

  • Propagowanie zagospodarowania we własnym zakresie domowych odpadów organicznych począwszy od roku 2004. Możliwe jest to przede wszystkim
    w gospodarstwach domowych z posesji jednorodzinnych. Jako realne uważa się, że zagospodarowana w ten sposób może być cała masa powyższych odpadów z terenów wiejskich i ok. 10% masy domowych odpadów organicznych z terenów miejskich Na fot. 5.5. przedstawiono typowy kompostownik przydomowy.

Zdjęcie


Fot. 5.5. Kompostowniki przydomowe



5.1.7.2. Istniejąca kompostownia pryzmowa.

Istniejąca kompostowania przy składowisku w Sulnówku, po modernizacji wykorzystywana będzie do kompostowania odpadów z pielęgnacji terenów zielonych.

Powstały kompost służyć będzie do nawożenia terenów zielonych oraz rekultywacji zamykanych składowisk.


5.1.7.3. Zakład zagospodarowania odpadów.

Zebrane odpady kierowane będą do Zakładu Zagospodarowani Odpadów zlokalizowanego przy składowisku odpadów komunalnych w Sulnówku (gm. Świecie). Poniżej zamieszczono podstawowe informacje o planowanym ZZO.


W ramach Zakładu Zagospodarowania Odpadów zakłada się funkcjonowanie następujących obiektów:

  1. Linia do sortownia odpadów.

  2. Kompostownia pryzmowa (włączenie istniejącej przy składowisku w Sulnówku).

  3. Kompostownia kontenerowa.

  4. Boksy na surowce wtórne przeznaczone do sprzedaży.

  5. Pomieszczenie do tymczasowego magazynowania odpadów niebezpiecznych.

  6. Pomieszczenia socjalne.

  7. Stanowisko przerobu odpadów wielkogabarytowych.

  8. Stanowisko przerobu odpadów budowlanych.

  9. Składowisko odpadów.

Zakładane moce przerobowe poszczególnych elementów ZZO uzależnione będą od tego, zakład będzie pełnił funkcje ponadpowiatowe (Wariant II) czy obsługiwał będzie jedynie Powiat świecki (Wariant I) (tab. 5.15):


Tab. 5.15. Niezbędne moce przerobowe instalacji w zależności od wariantów
(tys. Mg w roku 2011)


Główne elementy inwestycyjne

Wariant I

Wariant II

Sortownia odpadów komunalnych

40,0

60,0

Kompostownia pryzmowa

0,8

0,8

Kompostownia kontenerowa

2,0

2,5

Stanowisko rozbiórki odpadów wielkogabarytowych

1,5

2,0

Stanowisko przerobu odpadów budowlanych

4,0

6,0

Składowisko/składowiska odpadów (zapotrzebowanie na pojemność)

236

371

Gminne Punkty Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych

10 punktów

17 punktów


Linia do sortowania odpadów.

Konieczność prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów wymaga aby pozyskane surowce wtórne były w odpowiedni sposób przygotowywane do sprzedaży, a odpady organiczne przetwarzane.

Pozyskane selektywnie odpady kierowane będą na linię do segregacji będącą elementem Zakładu Zagospodarowania Odpadów.

Linie do segregacji odpadów w zależności od ilości i rodzaju kierowanych na nie odpadów oraz przyjętej technologii można podzielić na:

  1. Linie wspomagające selektywne gromadzenie wielopojemnikowe.

  2. Linie do segregacji odpadów „suchych” i „mokrych” zmieszanych (gromadzonych selektywnie w systemie dwupojemnikowym).

  3. Linie do segregacji odpadów zmieszanych w pełni zmechanizowane.

W Planie przyjmuje się wariant technologii polegający na sortowaniu odpadów „suchych” i doczyszczaniu odpadów „mokrych” zbieranych w systemie dwupojemnikowym.


Plan działań:

Budowę linii przewiduje się w latach 2008 – 2009.



Kompostownia kontenerowa.

Budowę kompostowni kontenerowej przewiduje się w Etapie II. Możliwe jest łączne kompostowanie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wraz z osadami ściekowymi.

Powstały kompost zostanie wykorzystany do rekultywacji zamykanych składowisk.


Do instalacji kierowane będą:

  1. Odpady biodegradowlane od mieszkańców (w roku 2011 – 1,0 tys. Mg/rok)

  2. Osady z oczyszczalni ścieków (1,0 tys. Mg s.m. /rok)



Pomieszczenie do magazynowania odpadów niebezpiecznych.

Odpady niebezpieczne wytwarzane w grupie odpadów komunalnych rozwożone będą z miejsc zbiórki i magazynowania do odbiorców zajmujących się ich unieszkodliwieniem.

Aktualnie w Polsce istnieje wystarczająca ilość zakładów unieszkodliwiających większość odpadów niebezpiecznych. Natomiast baterie i akumulatory małogabarytowe nie są przetwarzane, gdyż w kraju brak jest odpowiedniej technologii. W związku z tym proponuje się, aby do czasu uruchomienia technologii odzysku i unieszkodliwienia w/w odpadów składować je selektywnie na składowiskach odpadów niebezpiecznych. Odpady niebezpieczne, takie jak oleje oraz farby i lakiery będą kierowane w celu ich unieszkodliwienia do instalacji HYDROMEX PROCESS.


Wysegregowane z odpadów komunalnych odpady niebezpieczne będą przed przekazaniem ich do unieszkodliwiania tymczasowo przechowywane w specjalnie do tego celu wybudowanej wiacie. Planuje się wykonanie wiaty w konstrukcji stalowej otwartej; osiatkowanej.

Każdy rodzaj odpadów niebezpiecznych powinien być gromadzony i przechowywany oddzielnie. Do przechowywania odpadów niebezpiecznych powinno się stosować odpowiednie urządzenia magazynowe:

  1. Dla odpadów w postaci stałej - zadaszone wiaty magazynowe dla pojemników z odpadami, zasieki naziemne dla odpadów składowanych luzem, wykonane z materiału odpornego na korozyjne działanie składników odpadów.

  2. Dla odpadów w postaci ciekłej - wiaty magazynowe dla pojemników z odpadami, zbiorniki naziemne zamknięte dla odpadów przepompowywanych z cystern transportowych oraz innych zbiorników przewoźnych.

  3. Dla odpadów w postaci past i szlamów - wiaty magazynowe dla pojemników z odpadami, zadaszone zbiorniki naziemne otwarte z materiałów odpornych na korozyjne działanie składników odpadów.

  4. Odpady niebezpieczne powinny być dostarczane do miejsc ich gromadzenia w pojemnikach zapewniających bezpieczeństwo prac przeładunkowych i przewozu. Pojemniki te powinny być wykonane z materiału odpornego na działanie składników umieszczanego w nim odpadu i posiadają szczelne zamknięcie zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadu w trakcie transportu i czynności załadunkowych i rozładunkowych.


W koncepcji ZZO, do magazynowania odpadów niebezpiecznych przewidziano pomieszczenie o pow. 50 m2.



Stanowisko rozbiórki odpadów wielkogabarytowych.

Na stanowisku odpady wielkogabarytowe (sprzęt RTV i AGD oraz meble) zostaną zakwalifikowane do jednej z dwóch grup:

  1. Nadające się do dalszego użytkowania.

  2. Nie nadające się do żadnego wykorzystania.


Sprzęt z grupy 1 przekazany zostanie organizacjom charytatywnym.

Sprzęt z grupy 2 zostanie rozmontowany. Surowce wtórne (głównie metale) zostaną sprzedane, a pozostałość będzie zdeponowana na składowisku. Odpady niebezpieczne (baterie, akumulatory małogabarytowe, kondensatory, instalacje zawierające oleje i freony) będą kierowane do unieszkodliwiania. Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Gospodarki Odpadami, w Polsce planowane jest uruchomienie linii do przerobu urządzeń chłodniczych oraz linii do przerobu urządzeń elektronicznych.


W koncepcji ZZO przewidziano, że stacja rozbiórki odpadów wielkogabarytowych znajdować się będzie w hali do doczyszczania surowców wtórnych.



Stanowisko przerobu odpadów budowlanych.

Zakłada się, że pozyskane odpady budowlane będą selektywnie gromadzone na placu na terenie ZZO.

Wśród odpadów budowlanych, które mogą trafić do zakładu odzysku i unieszkodliwiania znajdują się:

  • gruz betonowy, ceglany, ceramiczny i asfaltowy;

  • odpady materiałów stosowanych do wytwarzania okien, drzwi i meblościanek;

  • odpady materiałów izolacji przeciwwilgociowych i pokryć dachowych;

  • odpady z instalacji sanitarnych i elektrycznych, stali zbrojeniowej oraz ślusarki budowlanej;

  • gleba i grunt z wykopów, kamienie;

  • odpady materiałów izolacyjnych.



Gminne Punkty Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON).

Gminne Punkty Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON) jako element ZZO będą zamkniętymi dozorowanymi obiektami zlokalizowanymi w każdej gminie, do którego mieszkańcy (a także niewielkie przedsiębiorstwa) będą mogli dostarczać bezpłatnie (tylko mieszkańcy) odpady niebezpieczne.



Składowiska.

Zgodnie z zapisami planu gospodarki odpadami dla woj. kujawsko – pomorskiego, w Gminie Jeżewo zakłada się funkcjonowanie istniejącego składowiska do roku 2009. Do tego czasu będą na nim składowane odpady powstające na terenie gminy. Możliwe jest również przyjmowanie odpadów z innych gmin Powiatu świeckiego.

Dzięki temu, że ok. 15 tys. Mg odpadów komunalnych zmieszanych z ZZO zostanie w instalacji HYDROMEX PROCESS przetworzona na materiały budowlane, w sposób istotny zostanie zmniejszone zapotrzebowanie na składowiska, przez co wydłuży się okres ich eksploatacji.



5.1.8. Technologia HYDROMEX PROCESS.

Gospodarka odpadami opierać się będzie o zintegrowaną technologię zestalania odpadów o różnych właściwościach fizykochemicznych w produkty budowlane (do produkcji bloczków ściennych, płyt chodnikowych, krawężników drogowych, ekranów wytłumiających, podkładów kolejowych itp.). Niniejsza inwestycja zlokalizowana będzie na terenie Wielkiego Konopatu w pobliżu planowanej Strefy Rozwoju Gospodarczego Vistula Park 1.

Zgodnie z przedstawionymi założeniami, technologią HYDROMEX przetwarzać będzie można wszystkie rodzaje odpadów płynnych i stałych, łącznie z opakowaniami, odpadami budowlanymi, komunalnymi, zanieczyszczoną glebą, odpadami przemysłu włókienniczego, odpadami chemicznymi (łącznie z niektórymi odpadami toksycznymi), tworzywami sztucznymi, oponami, farbami, rozpuszczalnikami, olejami, odpadami pochodzenia rolniczego, popiołami lotnymi itd. Głównymi składowymi linii technologicznej są:

  • urządzenia kontrolujące dozowanie odpadów i przebieg reakcji chemicznych,

  • pH-metr, tlenomierz, aparat absorpcji atomowej do testowania produktów końcowych.

Strumień odpadów stałych, kierowanych do przerobu nie wymaga wstępnej segregacji. Zważone odpady kierowane są do rozdrabniarki, gdzie w wyniku tarcia następuje wzrost temperatury odpadów do 90˚C. Rozdrobnione odpady po analizie chemicznej (pH) transportowane są do mieszarki, gdzie następuje uzupełnianie ich potrzebnymi związkami chemicznymi magazynowanymi w oddzielnych zbiornikach o poj. 5 m3 np. przepracowane oleje, osady ściekowe, rozpuszczalniki organiczne, zużyte farby i lakiery. W mieszalniku następuje polimeryzacja związków, zawartych w odpadzie, wytwarza się gęsta masa, transportowana następnie do wytłaczarki. W wyniku jej kontaktu z powietrzem następuje rozprężenie i w ciągu kilkudziesięciu sekund zastygnięcie w gotowy element budowlany, w którym metale ciężkie są unieruchomione w matrycach polimerowych, odporny na wysoką temperaturę, nietoksyczny, trwały, nierozpuszczalny w wodzie.

Planuje się, że w ciągu 8 godzin będzie wykorzystanych 100 Mg odpadów.


Powyższe informacje pochodzą od firmy HYDROMEX PROCESS i będą sprawdzane w trakcie testowania instalacji pilotażowej.


Wg informacji przedstawionej przez firmę HYDROMEX PROCESS instalacja może przerabiać rocznie ok. 15 tys. Mg odpadów komunalnych. W tabeli 5.16. zamieszczono informacje o nominalnych mocach przerobowych oraz ilością odpadów z poszczególnych grup powstających w Powiecie świeckim.


Tab. 5.16. Porównanie zakładanych mocy przerobowych z ilością odpadów powstających
w Powiecie świeckim


L.p.

Wyszczególnienie

Moce nominalne instalacji (tys. Mg)

Ilość odpadów powstających w Powiecie świeckim (w roku 2011)
(tys. Mg)

1

Odpady komunalne

15

37,2 (razem)




25,0 (do składowania, w przypadku funkcjonowania sortowni)

2

Popioły lotne

2,5

-

3

Tworzywa sztuczne oraz gumy

2,5

4,5

4

Odpady z remontów budowlanych

2,5

8,3

5

Osady, skratki z oczyszczalni

1,25

1,0

6

Przepracowane oleje

0,75

0,005

7

Zużyte farby, lakiery

0,5

0,073


Przedstawiony bilans wskazuje, że instalacja powyższa pozwoli na unieszkodliwienie następujących ilości odpadów powstających w Powiecie świeckim:

  • 100% przepracowanych olejów, zużytych farb i lakierów oraz osadów i skratek z oczyszczalni ścieków.

  • 60% odpadów pozostałych po sortowaniu lub 40% odpadów bez wcześniejszego oddzielenia surowców użytecznych.

  • 56% tworzyw sztucznych i gumy

  • 30% odpadów z remontów budowlanych


Przewiduje się następujące etapy wprowadzania omawianej technologii do systemu:

  • Etap I – Testowanie instalacji pilotażowej HYDROMEX przy składowisku w Sulnówku (konieczny okres zostanie ustalony na etapie wdrażania. Sugeruje się okres badań co najmniej 2 lata).

  • Etap II – Funkcjonowanie instalacji HYDROMEX przy składowisku w m. Wielki Konopat.



5.1.9. Modernizacja składowisk.

Ze względu na wysoki koszt modernizacji składowisk oraz możliwą ich eksploatację do roku 2009 bez konieczności modernizacji, zaleca się zamknięcie do tego czasu istniejącego składowiska.


5.1.10. Rekultywacja składowisk.

Zamykane składowisko powinno być rekultywowane. Szacuje się, że koszt rekultywacji składowiska w Białych Błotach wyniesie ok. 1 800 tys. zł..

5.1.11. Monitoring składowisk.

Zgodnie z Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie zakresu, czasu, sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk odpadów z dnia 9 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 220, poz. 1858), monitoring składowiska obejmuje:

  1. fazę przedeksploatacyjną - okres do dnia uzyskania pozwolenia na użytkowanie składowiska odpadów;

  2. fazę eksploatacji - okres od dnia uzyskania pozwolenia na użytkowanie składowiska odpadów do dnia uzyskania zgody na zamknięcie składowiska odpadów;

  3. fazę poeksploatacyjną - okres 30 lat, licząc od dnia uzyskania decyzji o zamknięciu składowiska odpadów.


Biorąc pod uwagę niezbędny zakres monitoringu, jego koszt roczny wynosi:

  • Składowisko w eksploatacji – 24 800 zł/rok

  • Składowisko w fazie poeksploatacyjnej - 8 400 zł/rok


Szacuje się, że koszty monitoringu składowiska w Gminie Jeżewo wyniesie:

  • Lata 2003 – 2009 (okres eksploatacji): 148,8 tys. zł/rok



5.1.12. Plan działań w gospodarce osadami ściekowymi.

Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Powiatu świeckiego, dla Gminy Jeżewo przewiduje się wielokierunkowy sposób postępowania z wytworzonymi osadami, zależnie od ich składu oraz uwarunkowań lokalnych. Przewiduje się następujące kierunki postępowania z osadami ściekowymi:

  1. Przetwarzanie osadów ściekowych na materiały budowlane w technologii HYDROMEX PROCESS.

  2. Wykorzystanie osadów ściekowych do produkcji biomasy wykorzystywanej do produkcji paliw alternatywnych oraz energii. Powstała biomasa może być przekształcona termicznie w kotle fluidalnym w przedsiębiorstwie Frantschach Świecie S.A..

  3. Pozostałe osady: wykorzystanie rolnicze i w rekultywacji składowisk.



5.1.13. Organizacja systemu.

Zgodnie z założeniami Krajowego planu gospodarki odpadami, w Polsce w zakresie gospodarki odpadami wspierane będą działania o charakterze ponadlokalnym (np. w formie związków celowych). Dlatego też, samorząd Powiatu świeckiego powinien podjąć działania w celu zorganizowania współpracy pomiędzygminnej w zakresie rozwiązania gospodarki odpadami. Współpraca ta powinna doprowadzić do:

  1. Budowy Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Sulnówku.

  2. Zamknięcia niezgodnych z obowiązującymi przepisami składowisk i ich rekultywację.

  3. Zorganizowanie zbiórki odpadów niebezpiecznych od mieszkańców za pomocą Mobilnego Punktu Zbiórki Odpadów i Gminnych Punktów Zbiórki Odpadów.

Poniżej podano podstawowe zasady takiej współpracy.

Regionalizacja gospodarki odpadami komunalnymi polega na podjęciu przez kilka jednostek samorządu terytorialnego współpracy dla realizacji i eksploatacji systemu usuwania odpadów. Wspólne przedsięwzięcia mogą dotyczyć wszystkich elementów systemu lub tylko jednego z segmentów, np. składowiska. W ostatnim przypadku gminy same prowadzą działalność w zakresie zbiórki i transportu odpadów.

Rozwiązania międzygminne są szczególnie interesujące dla niewielkich gmin o małej liczbie mieszkańców i małych budżetach. Forma ta umożliwia znaczne ograniczenie nakładów inwestycyjnych poprzez ich rozłożenie na większą liczbę partnerów. Zmniejszeniu ulegają również koszty jednostkowe.

Współpraca międzygminna może odbywać się w dwóch formach (Regionalna gospodarka odpadami, 1998):

  1. Umowa (porozumienie) – pomiędzy gminami a gminą będącą właścicielem zakładów unieszkodliwiania odpadów. Gminy korzystają z tych zakładów i ponoszą opłaty od ilości unieszkodliwionych odpadów. W takim przypadku nie powstaje więc odrębna jednostka organizacyjna. Kontrakt powinien być długoterminowy, aby stworzyć stabilność dla gmin “usługobiorców”. Formalnie taka struktura współpracy odpowiada pojęciu porozumienie komunalne.

  2. Powołanie wspólnej struktury – gminy powołują odrębny podmiot mający osobowość prawną, strukturę organizacyjną i statut, w celu realizacji i eksploatacji zakładów przerobu i składowania odpadów lub prowadzenia kompleksowo gospodarki odpadami komunalnymi. W praktyce może dojść do utworzenia związku komunalnego lub spółki prawa handlowego.

W poniższej tabeli porównano ww. formy współpracy. Jej analiza wskazuje, że znacznie korzystniejszy jest wariant utworzenia związku komunalnego lub międzygminnej spółki w porównaniu do porozumień komunalnych.


Problematyka

Porozumienie międzygminne

Wspólna struktura organizacyjna

Finansowanie, gospodarka

  • biorąc pod uwagę ograniczone możliwości finansowe jednej gminy, może okazać się, że sfinansowanie inwestycji służącej kilku gminom lub zaciągnięcie kredytów na ten cel przekracza możliwości jednej gminy,

  • gmina dysponująca zakładem będzie starała się ustalić maksymalnie korzystne dla siebie stawki cen,

  • gminy - klienci nie biorą udziału w finansowaniu inwestycji

  • możliwość inwestowania w zakłady o zwiększonej wydajności,

  • możliwość działania na większą skalę obniża koszty gospodarki odpadami w gminie,

  • korzystniejsze warunki zachowania wymogów ochrony środowiska,

  • korzystniejsze warunki uzyskania pożyczek i kredytów,

  • podział ryzyka spłaty kredytów,

  • umożliwia długoterminowe planowanie gospodarki odpadami komunalnymi, co daje poczucie stabilności gminom.


Wpływ gmin na podejmowanie decyzji

  • ograniczony wpływ gminy – klienta na decyzje gminy – właściciela zakładu,

  • zagrożenie wypowiedzenia umowy (porozumienia)

  • poprzez udział we władzach struktury (spółki, związku komunalnego) każda gmina uczestniczy w procesie decyzyjnym,

  • stosowane mogą być rozwiązania kompromisowe, a w ważnych sprawach można ustalić zasadę jednomyślności,

  • w zależności od przyjętych zasad podejmowania decyzji istnieje niebezpieczeństwo podporządkowania małych gmin interesom dużych miast.

Odpowiedzialność za zanieczyszczenie środowiska

  • gmina – właściciel zakładu ponosi pełną odpowiedzialność za ewentualne naruszenie wymogów i zanieczyszczenie środowiska.

  • gminy są wspólnie odpowiedzialne za koszty spowodowanych zanieczyszczeń środowiska.


Zakres współpracy pomiędzy gminami

Spośród wielu rozwiązań należy wymienić dwa modele:

  1. Współpraca dotyczy wszystkich elementów technologicznych, a więc zarówno eksploatacji obiektów zagospodarowania odpadów (składowisko, sortownia, kompostownia), jak i systemu zbiorki odpadów i surowców;

  2. Współpraca obejmuje wyłącznie obiekty zagospodarowania odpadów, natomiast zbiórkę organizują indywidualnie poszczególne gminy;

  3. Współpraca obejmuje wyłącznie jeden obiekt zagospodarowania odpadów, np. Zakład sortowania lub kompostownię.


Ad 1. Mamy tu do czynienia z utworzeniem międzygminnego podmiotu w formie spółki prawa handlowego lub zakładu budżetowego związku komunalnego zajmującego się zarówno zbiórką odpadów, jak i eksploatacją składowiska lub innych obiektów. Może to prowadzić do praktyk monopolistycznych w stosunku do funkcjonujących na rynku zbiórki odpadów komunalnych firm prywatnych. Wyjściem jest utworzenie dwóch podmiotów gospodarczych, z których pierwszy zajmuje się zbiórką, konkurując z firmami prywatnymi, a drugi eksploatacja obiektów. Prowadzi to jednak do rozbudowy administracji i wzrostu kosztów eksploatacyjnych systemu.


Ad. 2. Współpracujące gminy tworzą strukturę organizacyjną w celu realizacji i eksploatacji składowiska oraz innych obiektów zagospodarowania odpadów (sortowni, kompostowni). Podmiotem tym może być spółka prawa handlowego, której kapitał założycielski tworzony jest z wkładów finansowych lub aportów rzeczowych (teren pod inwestycje, maszyny, urządzenia, budynki) gmin – wspólników. Alternatywna formą może być związek komunalny, który po zrealizowaniu inwestycji przekazuje ja do eksploatacji własnemu zakładowi budżetowemu lub podmiotowi prywatnemu na zasadzie umowy. Zbiórka odpadów i ich transport do zakładu zagospodarowania i składowania jest realizowany w tym przypadku indywidualnie przez gminy – gminne jednostki organizacyjne lub firmy prywatne.


Ad.3. Współpraca ogranicza się wyłącznie do wydzielonego segmentu rynku. Może dotyczyć na przykład powołania międzygminnego podmiotu zajmującego się zagospodarowaniem surowców wtórnych, eksploatacja sortowni, przy czym zbiórka odpadów i ich składowanie jest realizowane odrębnie przez poszczególne gminy – indywidualnie lub w strukturach miedzygminnych, lecz w innym zasięgu terytorialnym.


Zakres współpracy pomiędzy gminami stanowi głównie problem natury technologicznej i organizacyjnej i nie jest warunkowany formułą prawną utworzonej struktury. Niezależnie od przyjętego zakresu możliwe są do zastosowania różne formy prawne – stosunki kontraktowe, spółki prawa handlowego, związki komunalne lub inne.


Poniżej zestawiono istotniejsze zalety i wady modelu miedzygminnej gospodarki odpadami.


Zalety

Wady

  • ograniczenie nakładów inwestycyjnych w skali gminy;

  • obniżenie jednostkowych kosztów eksploatacyjnych;

  • baza finansowa dla wprowadzania kompleksowych technologii wykorzystania i unieszkodliwiania odpadów;

  • możliwości zatrudnienia specjalistów branżowych;

  • korzystniejsze warunki zachowania wymogów ochrony środowiska;

  • możliwość przeniesienia znacznej części obowiązków gminy na strukturę ponadgminną

  • występuje duże ryzyko braku akceptacji mieszkańców w sąsiedztwie lokalizacji obiektów infrastruktury (np. składowiska);

  • ograniczenie samodzielności decyzyjnej poszczególnych gmin;

  • zagrożenie podporządkowania mniejszych gmin interesom dużych gmin miejskich


Władze samorządowe maja pełna swobodę w doborze takich struktur i metod organizacji usług, które – ich zdaniem – są najlepsze. W obecnej praktyce usługi w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi mogą być wykonywane w szczególności przez:

Gminne jednostki organizacyjne:

  • komunalne zakłady budżetowe,

  • kapitałowe spółki handlowe (spółki z ograniczona odpowiedzialnością, spółki akcyjne) z udziałem gminy.

Inne podmioty gospodarcze:

  • spółki handlowe bez udziału gminy,

  • spółki cywilne,

  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,

  • inne podmioty gospodarcze, w których nie uczestniczy gmina.


Zakład budżetowy:

Struktura organizacyjna i prawna jednostki, którą jest zakład budżetowy, niesie za sobą wiele uwarunkowań:

  • zakład budżetowy jest bezpośrednio podporządkowany gminie i ma ograniczone możliwości prowadzenia własnej polityki rozwoju gospodarczego,

  • nie może zaciągać kredytów i pożyczek na rozwój infrastruktury i podnoszenie jakości usług,

  • nie prowadzi zazwyczaj pełnej rachunkowości,

  • brak naliczania amortyzacji środków trwałych ogranicza możliwości odtworzenia składników majątkowych,

  • obowiązek odprowadzania do budżetu gminy nadwyżki przychodów z danego roku budżetowego uniemożliwia gromadzenie środków na rozwój,

  • zakład budżetowy nie może prowadzić samodzielnie działalności inwestycyjnej (całość prowadzona i finansowana z budżetu gminy).


Spółka prawa handlowego:

Umieszczenie usług usuwania i zagospodarowania odpadów komunalnych w strukturze organizacyjnej spółki prawa handlowego umożliwia m.in.;

  • urealnienie kosztów i cen;

  • osiągnięcie samofinansowania bez potrzeb dotowania bieżącej działalności z budżetu gminy;

  • możliwość gromadzenia środków na rozwój infrastruktury poprzez kumulację zysków (zysk netto i amortyzacja środków trwałych);

  • stopniowa poprawę jakości usług,

  • możliwość prowadzenia samodzielnej polityki finansowej spółki z możliwością zaciągania pożyczek i kredytów,

  • możliwość prowadzenia działalności inwestycyjnej;

  • możliwość dalszych przekształceń strukturalnych poprzez sprzedaż części akcji lub emisje nowych.


Aktualne doświadczenia w tej dziedzinie w Polsce wskazują, że rozwiązaniem optymalnym jest powołanie w Powiecie świeckim związku komunalnego skupiającego wszystkie gminy objęte systemem gospodarki odpadami.



5.1.14. Harmonogram realizacji przedsięwzięć oraz ich koszt.

W poniższych tabelach zamieszczono harmonogram zadań strategicznych (do roku 2020) oraz realizacji przedsięwzięć do roku 2007 wraz z szacunkowymi kosztami ich realizacji.


Koszty eksploatacyjne funkcjonowania systemu na obecnym etapie, ze względu na pilotażowy charakter instalacji HYDROMEX PROCESS obarczone będą zbyt dużym błędem. Zostaną one określone w trakcie badania możliwości wykorzystania technologii w warunkach Powiatu świeckiego. Należy jednak oczekiwać, że nie wpłyną one na wzrost kosztów funkcjonowania systemu w przypadku funkcjonowania jedynie ZZO z następujących powodów:

  1. W instalacji odpady nie mające wartości jako surowce wtórne przetworzone będą na wyroby mające wartość handlową.

  2. Unieszkodliwione w omawianych procesie będą odpady niebezpieczne, których unieszkodliwienie w innych instalacjach wymaga dużych nakładów finansowych (farby i lakiery).

  3. Zaoszczędzona zostanie pojemność składowisk, przez co odsunięta w czasie będzie rozbudowa składowiska w Sulnówku.




Tab. 5.17. Szacunkowy koszt inwestycyjny zadań w gospodarce odpadami komunalnymi w latach 2004 – 2020 w Wariancie I w Powiecie świeckim i Gminie Jeżewo
(system obejmuje jedynie gminy Powiatu Świeckiego)


Lp

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realiza-cji

Szacunkowe koszty

w tys. zł

Potencjalne źródła finansowania

2004

2005

2006

2007

2008-2020

Koszty inwestycyjne dla Powiatu świeckiego

1

Budowa pilotażowej instalacji HYDROMEX PROCESS przy składowisku w Sulnówku

ZZO, Urzędy gmin, inwestor prywatny

2005 - 2007

4 000

-

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe, środki własne inwestora

2

Zakup pojemników do zbiórki odpadów niebezpiecznych

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2007

30

-

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe

3

Doposażenie kompostowni pryzmowej w Sulnówku (docelowo jako elementu ZZO)

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2007

800

-

4

Zakup pojemników na odpady zmieszane (Etap I) i na odpady „Suche” i „Mokre” (Etap II)

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2009

2 000

3 000

5

Zakup pojemników do zbiórki surowców wtórnych

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2011

632

630

6

Budowa linii do segregacji odpadów wraz z wyposażeniem w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin,

2008 - 2009

-

-

-

-

15 000

7

Budowa kompostowni kontenerowej

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2009

-

-

-

-

2 500

8

Pomieszczenie do magazynowania i waloryzacji odpadów niebezpiecznych w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2009

-

-

-

-

35

9

Stanowisko do rozbiórki odpadów wielkogabarytowych w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2009





30

10

Budowa instalacji HYDROMEX PROCESS w m. Wielki Konopat

ZZO, Urzędy gmin, inwestor prywatny

2008 - 2009

-

-

-

-

32 000

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe, środki własne inwestora

11

Zakup Mobilnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2011

-

-

-

-

350

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe

12

Stanowisko przerobu odpadów budowlanych w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin

2009 - 2010





3 500

13

Organizacja Gminnych Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych

ZZO, Urzędy gmin, Starostwo

2010 - 2014

-

-

-

-

600

14

Budowa składowiska odpadów niebezpiecznych przy składowisku odpadów komunalnych w Małociechowie

UG Pruszcz

2004 - 2007

Brak danych



15

Budowa zakładu unieszkodliwiania padłych zwierząt w Serocku

ZZO, Urzędy gmin, Starostwo

2004 - 2007

Brak danych


16

Rekultywacja składowisk

ZZO, Urzędy Gmin

2010 - 2020

-

-

-

-

13 900


Razem Powiat

7 462

71 545


79 007

Razem Gmina Jeżewo

448

4 293


4 740


Tab. 5.18. Zestawienie i koszt innych działań nieinwestycyjnych w sektorze komunalnym na lata 2004 – 2020 w Wariancie I
(system obejmuje jedynie gminy Powiatu Świeckiego)


L.p.

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realiza-cji

Szacunkowe koszty

w tys. zł

2004

2005

2006

2007

2008-2020

Koszty nieinwestycyjne dla Powiatu świeckiego

1

Działania w celu zawiązania współpracy międzygminnej

Starostwo, Urzędy gmin

2004 - 2005

10

-

2

Działania informacyjno – edukacyjne

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe

10

15

15

15

100

3

Monitoring składowisk

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe

322

322

322

322

1 380

4

Popularyzacja wykorzystania kompostów w rolnictwie

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe

3

5

5

5

35

5

Aktualizacja Planu gospodarki odpadami

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe




5

35

Razem Powiat

1 376

1 515

2 891

Razem Gmina Jeżewo

82

91

173


Tab. 5.19. Szacunkowy koszt inwestycyjny zadań w gospodarce odpadami komunalnymi w latach 2004 – 2020 w Wariancie II
(system obejmuje gminy Powiatu Świeckiego i Powiatu chełmińskiego)


Lp

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realiza-cji

Szacunkowe koszty

w tys. zł

Potencjalne źródła finansowania

2004

2005

2006

2007

2008-2020

1

Zakup pojemników do zbiórki odpadów niebezpiecznych - koszt tylko dla Powiatu świeckiego

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2007

30

-

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe

2

Doposażenie kompostowni pryzmowej w Sulnówku (docelowo jako elementu ZZO)

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2007

800

-

3

Zakup pojemników na odpady zmieszane (Etap I) i na odpady „Suche” i „Mokre” (Etap II) - koszt tylko dla Powiatu świeckiego

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2009

2 000

3 000

4

Zakup pojemników do zbiórki surowców wtórnych - koszt tylko dla Powiatu świeckiego

ZZO, Urzędy gmin

2004 - 2011

632

630

5

Budowa pilotażowej instalacji HYDROMEX PROCESS przy składowisku w Sulnówku

ZZO, Urzędy gmin, inwestor prywatny

2005 - 2007

4 000

-

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe, środki własne inwestora

6

Budowa linii do segregacji odpadów wraz z wyposażeniem w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin,

2008 - 2009

-

-

-

-

20 000

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe

7

Budowa kompostowni kontenerowej

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2009

-

-

-

-

3 000



Lp

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realiza-cji

Szacunkowe koszty

w tys. zł

Potencjalne źródła finansowania

2004

2005

2006

2007

2008-2020

8

Pomieszczenie do magazynowania i waloryzacji odpadów niebezpiecznych w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2009

-

-

-

-

45

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe

9

Stanowisko do rozbiórki odpadów wielkogabarytowych w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2009





35

10

Zakup Mobilnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych

ZZO, Urzędy gmin

2008 - 2011

-

-

-

-

350

11

Stanowisko przerobu odpadów budowlanych w ramach ZZO

ZZO, Urzędy gmin

2009 - 2010





5 400

12

Budowa instalacji HYDROMEX PROCESS w m. Wielki Konopat

ZZO, Urzędy gmin, inwestor prywatny

2008 - 2009

-

-

-

-

32 000

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe, środki własne inwestora

13

Organizacja Gminnych Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych

ZZO, Urzędy gmin, Starostwo

2010 - 2014

-

-

-

-

1 020

Środki własne ZZO, fundusze gminne i powiatowe, środki pomocowe

14

Rekultywacja składowisk - koszt tylko dla Powiatu świeckiego

ZZO, Urzędy Gmin

2010 - 2020

-

-

-

-

13 900

15

Rozbudowa składowiska w Sulnówku

ZZO, Urzędy Gmin

Po 2010





3 000


Razem

7 462

82 380


89 842



Tab. 5.20. Zestawienie i koszt innych działań nieinwestycyjnych w sektorze komunalnym na lata 2004 – 2020 (tylko dla Powiatu świeckiego) w Wariancie II
(system obejmuje gminy Powiatu Świeckiego i Powiatu chełmińskiego)


L.p.

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realiza-cji

Szacunkowe koszty

w tys. zł

2004

2005

2006

2007

2008-2020

1

Działania w celu zawiązania współpracy międzygminnej

Starostowo, Urzędy gmin

2004 - 2005

10

-

2

Działania informacyjno – edukacyjne

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe

10

15

15

15

100

3

Monitoring składowisk

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe

322

322

322

322

1 380

4

Popularyzacja wykorzystania kompostów w rolnictwie

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe

3

5

5

5

35

5

Aktualizacja Planu gospodarki odpadami

ZZO, Urzędy gmin

Zadanie ciągłe




5

35

Razem

1 376

1 515

2 891





Tab. 5.21. Średnie koszty eksploatacyjne zbiórki, transportu, odzysku, składowania odpadów, zagospodarowania frakcji organicznej i surowców wtórnych
(tys. zł/rok) (Etap II)*
(system obejmuje jedynie gminy Powiatu Świeckiego)


Wyszczególnienie

2010

2011

Zbiórka

Odpady do składowania

zabudowa zwarta

323,6

318,0

zabudowa rozproszona

617,2

597,9

Frakcja „mokra”

zabudowa zwarta

26,3

49,5

Frakcja „sucha”

zabudowa zwarta

100,7

107,3

zabudowa rozproszona

120,3

120,4

Razem

1188,1

1193,0

Transport

Odpady do składowania

zabudowa zwarta

81,0

79,6

zabudowa rozproszona

141,4

137,0

Frakcja „mokra”

zabudowa zwarta

3,3

6,2

Frakcja „sucha”

zabudowa zwarta

16,8

17,9

zabudowa rozproszona

18,4

18,4

Razem

260,9

259,0

Przerób/Unie-szkodliwianie

Surowce wtórne

razem

268,2

279,2

Kompostowanie

razem

75,6

142,2

Składowanie

razem

1137,9

1110,4

Razem

1481,6

1531,8

Łącznie (tys. zł):

2931

2984

na 1 Ma (zł)

30,08

30,63

na 1 Mg (zł)

80,43

80,20

* bez gminy Dragacz; bez uwzględnienia eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS


Tab. 5.22. Średnie szacunkowe koszty eksploatacyjne odzysku i unieszkodliwiania odpadów budowlanych, wielkogabarytowych i niebezpiecznych (tys. zł/rok) ( Etap II)*
(system obejmuje jedynie gminy Powiatu Świeckiego)


Wyszczególnienie

2010

2011

Odpady budowlane

zbiórka i wywóz

155,9

186,9

odzysk i unieszkodliwianie

380,4

456,0

Odpady

wielkogabarytowe

zbiórka i wywóz

91,0

100,2

odzysk i unieszkodliwianie

186,6

205,3

Odpady

niebezpieczne

zbiórka i wywóz

29,2

33,6

odzysk i unieszkodliwianie

93,0

106,9

Razem (tys. zł)

936,1

1 088,8

* bez gminy Dragacz; bez uwzględnienia eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS


Tab. 5.23. Średnie szacunkowe koszty eksploatacyjne systemu (zł/rok) (Etap II)*(system obejmuje jedynie gminy Powiatu Świeckiego)


Rok

Koszty ogółem (tys.)

Na 1 mieszkańca

Na 1 Mg odpadów komunalnych

2010

3686

38

104

2011

3867

40

106

* bez gminy Dragacz; bez uwzględnienia eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS

Tab. 5.24. Średnie koszty eksploatacyjne zbiórki, transportu, odzysku, składowania odpadów, zagospodarowania frakcji organicznej i surowców wtórnych
(tys. zł/rok) (Etap II)*
(system obejmuje gminy Powiatu Świeckiego i Powiatu chełmińskiego)


Wyszczególnienie

2010

2011

Zbiórka

Odpady do składowania

zabudowa zwarta

545,6

534,4

zabudowa rozproszona

927,7

895,0

Frakcja „mokra”

zabudowa zwarta

49,1

86,2

Frakcja „sucha”

zabudowa zwarta

165,8

176,6

zabudowa rozproszona

176,5

176,6

Razem

1854,4

1864,8

Transport

Odpady do składowania

zabudowa zwarta

145,9

142,9

zabudowa rozproszona

238,1

229,7

Frakcja „mokra”

zabudowa zwarta

6,6

11,5

Frakcja „sucha”

zabudowa zwarta

29,6

31,5

zabudowa rozproszona

30,2

30,2

Razem

451,9

450,3

Przerób/Unie-szkodliwianie

Surowce wtórne

razem

423,4

441,5

Kompostowanie

razem

141,2

247,7

Składowanie

razem

1817,1

1767,5

Razem

2317,7

2381,7

Łącznie (tys. zł):

4590

4624

na 1 Ma (zł)

30,85

31,08

na 1 Mg (zł)

84,64

83,38

* bez gminy Dragacz; bez uwzględnienia eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS


Tab. 5.25. Średnie szacunkowe koszty eksploatacyjne odzysku i unieszkodliwiania odpadów budowlanych, wielkogabarytowych i niebezpiecznych (tys. zł/rok) ( Etap II)*(system obejmuje gminy Powiatu Świeckiego i Powiatu chełmińskiego)


Wyszczególnienie

2010

2011

Odpady budowlane

zbiórka i wywóz

238,0

285,3

odzysk i unieszkodliwianie

580,8

696,2

Odpady

wielkogabarytowe

zbiórka i wywóz

140,6

154,7

odzysk i unieszkodliwianie

288,1

317,0

Odpady

niebezpieczne

zbiórka i wywóz

44,6

51,3

odzysk i unieszkodliwianie

141,9

163,2

Razem (tys. zł)

1213,9

1434,1

* bez gminy Dragacz; bez uwzględnienia eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS


Tab. 5.26. Średnie szacunkowe koszty eksploatacyjne systemu uwzględniającego wszystkie wytwarzane na terenie powiatu odpady (zł/rok) (Etap II)*
(system obejmuje gminy Powiatu Świeckiego i Powiatu chełmińskiego)

Rok

Koszty ogółem (tys.)

Na 1 mieszkańca

Na 1 Mg odpadów komunalnych

2010

3686

41

108

2011

3867

43

111

* bez gminy Dragacz; bez uwzględnienia eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS

5.2. Sektor gospodarczy

5.2.1. Cele, kierunki i niezbędne działania.

Zgodnie z zapisami II PEP, udział odzyskiwanych i ponownie wykorzystywanych w procesach produkcyjnych odpadów przemysłowych w 2011 roku, powinien wzrosnąć dwukrotnie w odniesieniu do 1990 roku. Stąd konieczne jest zintensyfikowanie działań podmiotów gospodarczych wytwarzających odpady przemysłowe, zmierzających do maksymalizacji gospodarczego wykorzystania tych odpadów.


Dla sektora gospodarczego określono następujące cele ogólne do roku 2011:


  1. Zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów.

  2. Bezpieczne dla środowiska unieszkodliwienie odpadów azbestowych oraz odpadów i urządzeń zawierających PCB.

  3. Eliminacja zagrożenia ze strony odpadów pochodzenia zwierzęcego


Dla osiągnięcia założonego celu, konieczne jest podjęcie następujących kierunków działań:


  1. Systematyczne wprowadzanie bezodpadowych i mało odpadowych technologii produkcji.

  2. Wprowadzenie metod i technologii „czystej produkcji” powodującej zmniejszenie ilości i uciążliwości wytwarzanych odpadów.

  3. Stymulowanie podmiotów gospodarczych wytwarzających odpady przemysłowe do zintensyfikowania działań zmierzających do maksymalizacji gospodarczego wykorzystania odpadów.

  4. Budowa kwatery odpadów azbestowych na składowisku odpadów komunalnych.

  5. Dekontaminacja i unieszkodliwienie urządzeń zawierających PCB oraz likwidacja PCB.

  6. Organizacja nadzoru weterynaryjnego nad procesem powstawania i niszczenia odpadów pochodzenia zwierzęcego szczególnego ryzyka (SRM) oraz padłych zwierząt (HRM).

5.2.2. Cele szczegółowe na lata 2004 – 2011.

Aktualny system prawny nie daje gminom możliwości kształtowania polityki odpadami w sektorze gospodarczym. Taką możliwość posiadają starostwa oraz urzędy wojewódzkie poprzez instrument jakim jest wydawanie decyzji dotyczących gospodarki odpadami.


Zgodnie art. 18 ustawy o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.), w gestii starostwa jest:

  1. Zatwierdzanie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi (Art. 19 pkt.2).

  2. Przyjmowanie informację o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami (Art.24 pkt.2).

  3. Wydanie zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (Art. 26 pkt.3).

  4. Wydanie zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów (Art. 28 pkt.3).

  5. Prowadzenie rejestru posiadaczy odpadów, zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (Art. 33 pkt.5).

  6. Zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska (Art.53 pkt.3).

  7. Wydanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części (Art. 54 pkt.3).

  8. Wydanie zezwolenia na składowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych częściach innych składowisk odpadów (Art. 57 pkt.3).


Zgodnie z art. 18 pkt. 3 ustawy o odpadach, właściwy organ odmawia wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów w przypadkach określonych w przepisach o ochronie środowiska lub jeżeli zamierzony sposób gospodarki odpadami:

    • mógłby powodować zagrożenia dla zdrowia, życia ludzi lub dla środowiska,

    • jest niezgodny z planem gospodarki odpadami.


W związku z tym, w tabeli 5.27 podano cele, kierunki i niezbędne działania dla wybranych grup odpadów i dla wybranych sektorów przemysłu Powiatu świeckiego. Wydawane zezwolenia muszą być z nimi zgodne.


Tab. 5.27. Cele i kierunki działań dla wybranych grup odpadów i gałęzi przemysłu



Cele


Działania


Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych i infrastruktury drogowej


Osiągnięcie poziomu 45% zbiórki selektywnej w roku 2011

  1. Organizacja systemu zbiórki i selektywnego składowania odpadów budowlanych

  1. Ewidencja podmiotów wytwarzających odpady na poziomie powiatów

  1. Selektywna zbiórka poszczególnych odpadów przez podmioty wytwarzające

  1. Zmniejszenie ilości odpadów unieszkodliwianych przez składowanie


Odpady opon


Osiągnięcie poziomu 75% odzysku opon w roku 2007

  1. Ewidencja podmiotów sprzedających nowe i używane opony

  1. Organizacja systemu zbiórki, gromadzenia i transportu odpadowych opon

  1. Odzysk zużytych opon przez producentów i importerów (Dz.U. Nr 69 poz.719)

  1. Wskazanie preferencyjnych metod recyklingu zużytych opon


Odpady niebezpieczne


Osiągnięcie poziomu 45% zbiórki selektywnej w roku 2011

  1. Wydzielenie odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych

  1. Odpady zawierające PCBCałkowite wyeliminowanie PCB ze środowiska do roku 2010 poprzez kontrolowane unieszkodliwienie PCB oraz dekontaminacje lub unieszkodliwienie urządzeń zawierających PCB

  2. Aktualnie unieszkodliwianie ciekłych odpadów z PCB można zrealizować w Zakładach ANWIL S.A. we Włocławku. Na terenie kraju brak jest instalacji niszczenia złomowanych kondensatorów z PCB. Możliwe jest unieszkodliwienie kondensatorów z PCB poza granicami kraju. Zbiórką i nadzorem nad przewozem do spalarni w zakładach TREDI we Francji zajmuje się firma POFRABAT


Oleje odpadowe



Osiągnięcie poziomu 50% odzysku i 25% recyklingu w roku 2007

Wykorzystanie mocy przerobowych istniejącej instalacji do odzysku i recyklingu olejów odpadowych „Lafarge Cement Polska” – Cementownia Kujawy w Barcinie.

Zorganizowanie systemu zbiórki olejów przepracowanych


Baterie i akumulatory


Osiągnięcie poziomu 50% odzysku i recyklingu w roku 2007


  1. Osiągnięcie 100 % odzysku akumulatorów ołowiowych oraz maksymalnej ilości pozostałych baterii i akumulatorów.

  1. Pełny odzysk akumulatorów wielkogabarytowych przy wykorzystaniu opłat depozytowych

  1. Zorganizowanie systemu zbiórki baterii i akumulatorów małogabarytowych oraz ich segregowanie ze strumienia odpadów komunalnych

  1. Składowanie na składowiskach odpadów niebezpiecznych baterii i akumulatorów małogabarytowych do czasu wdrożenia technologii ich unieszkodliwiania


Odpady zawierające azbest



  1. Unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest poprzez składowanie na wytypowanych składowiskach (woj. wielkopolskie – Trzemeszno)

  1. Stworzenie regionalnej bazy danych zawierającej informacje o lokalizacji, ilości i stanie wyrobów zawierających azbest


Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne


Osiągnięcie poziomu

50% odzysku i recyklingu w roku 2007 dla urządzeń klimatyzacyjnych, które zawierają substancje zubożające warstwę ozonową (CFC i HCFC)

70% odzysku i recyklingu w roku 2007 dla urządzeń chłodniczych i zamrażających oraz pomp ciepła poza urządzeniami z gospodarstw domowych, które zawierają substancje zubożające warstwę ozonową (CFC i HCFC)


  1. Maksymalny odzysk i recykling zużytych urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła zawierających substancje zubożające warstwę ozonową.

  1. Zorganizowanie regionalnego systemu zbiórki odpadów urządzeń elektrycznych i elektronicznych

  1. Stworzenie sieci zakładów ręcznego i mechanicznego demontażu tych urządzeń

  1. Zorganizowanie systemu wtórnego obiegu przestarzałych urządzeń elektrycznych i elektronicznych


Pojazdy wycofane z eksploatacji



  1. Maksymalny recykling pozwalający na odzysk składników użytecznych dla wytwarzania nowych wyrobów

  1. Stworzenie systemu ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji

  1. Przekazywanie wszystkich pojazdów do stacji demontażu i monitoring postępowania z poszczególnymi substancjami niebezpiecznymi


Odpady medyczne i weterynaryjne



  1. Segregacja w 100% prowadzona przez wszystkie placówki medyczne i weterynaryjne

  1. Zapewnienie specjalnych pomieszczeń do magazynowania odpadów (przez czas nie dłuższy niż 48 godz.)

  1. Unieszkodliwianie odpadów poprzez stosowanie metody termicznej

  1. Unieszkodliwienia przez specjalistyczne firmy odpadów nie nadające się do spalenia np.. odpady radioaktywne, substancje chemiczne, zużyte oleje, trucizny, odpady zawierające rtęć itp.


Przemysł energetyczny



  1. Zastosowanie ubocznych produktów spalania do makroniwelacji i rekultywacji terenu (popioły i żużle można stosować do wypełniania wyrobisk, budowy obwałowań składowisk, jako kruszywa i dodatki w budownictwie drogowym)

  1. Wykorzystanie odpadów z odsiarczania spalin (gips poreakcyjny)


Przemysł mięsny



  1. Opracowanie skutecznych metod odzysku nieuniknionych odpadów, w szczególności osadów ściekowych, szczeciny, żwaczki, ściółki z magazynów żywca, gruczołów i rogacizny


Przemysł mleczarski



  1. Zwiększenie odzysku serwatki (przetwarzanie na wyroby jadalne, produkcja alkoholu, uzyskanie masy drożdżowo-białkowej i środków fermentacyjnych do produkcji antybiotyków i paliw...)


Przemysł drzewny, celulozowy i papierniczy


  1. Zwrócenie uwagi na wykorzystanie odpadowych surowców pochodzenia roślinnego do celów energetycznych




metryczka


Wytworzył: ARCADIS Ekokonrem Sp. z o.o. /Oddział Bydgoszcz/, przy współpracy z p. Lemańczyk Jerzy - insp. ds. ochrony środowiska (14 lipca 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (14 lipca 2004, 12:24:22)

Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (29 listopada 2004, 10:58:23)
Zmieniono: zmiana czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 9015