NULL string(0) ""

Uchwała nr XXVII/192/2006Rady Gminy w Jeżewiez dnia 24 lutego 2006w sprawie: "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo"Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 i art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Z 2001 r. nr 142, poz. 1591) z późniejszymi zmianami oraz na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132 poz. 622) ze zmianami , po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu,

Uchwała nr XXVII/192/2006
Rady Gminy w Jeżewie
z dnia 24 lutego 2006


w sprawie: "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo"

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 i art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Z 2001 r. nr 142, poz. 1591) z późniejszymi zmianami oraz na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132 poz. 622) ze zmianami , po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu,


R a d a  G m i n y

uchwala, co następuje:

§ 1.

Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo, zwany dalej Regulaminem, który określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy  Jeżewo dotyczące:
1. Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo, obejmujących:
1) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych: odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów,
2) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
3) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
 
2. Rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i utrzymania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
1) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
2) liczby osób korzystających z tych urządzeń.
 
3. Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
 
4. Maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów oraz innych wymagań wynikających z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Jeżewo.
 
5. Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich.
 
6. Wyznaczania obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
 
1. Właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością tj. wykonawcy robót budowlanych, organizatorów imprez kulturalnych i zgromadzeń publicznych, zarządców targowisk i giełd oraz innych wytwarzających odpady komunalne.
 
2. Właścicielach nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali - należy przez to rozumieć osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, a w przypadku braku zarządu – właściciele lokali.
 
3. Odpadach komunalnych – rozumie się odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
 
4. Odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone ze względu na swoje rozmiary
lub masę w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbiórki odpadów komunalnych.


5. Nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych (szambach).
 
6. Przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę posiadającego aktualne, wydane przez Wójta Gminy Jeżewo, zezwolenie na świadczenie usług komunalnych w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
 

§ 3.

 Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622 ze zmianami) oraz ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 poz. 628 ze zmianami).  

I. Postanowienia ogólne

§ 4.

1. W oparciu o Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Jeżewo oraz Krajowy Plan Gospodarki Odpadami przyjmuje się wskaźnik generowania odpadów na terenie Gminy  Jeżewo  na poziomie  0,230Mg/osobę/rok.
2. Roczną ilość wytworzonych w Gminie Jeżewo odpadów ustala się na poziomie 1800 Mg.
3. Przyjmuje się, według wskaźników określonych w dokumentach wymienionych w ust.1, że właściciele, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej:
1) prowadzący selektywne gromadzenie i usuwanie odpadów – wytwarzają 13,75 litrów/osobę/tydzień,
2) nie prowadzący selektywnego gromadzenia i usuwania odpadów – wytwarzają 27,0 litrów/osobę/tydzień,
     Niniejsze wielkości ustalone zostały z pominięciem strumieni odpadów, które ze względu na swoje rozmiary lub inne właściwości, nie są gromadzone w pojemnikach i innych urządzeniach służących do zbierania odpadów (np. wielkogabarytowe).

§ 5.

Regulamin obowiązuje :
1) właścicieli nieruchomości.
2) zarządców dróg.
3) kierowników placów budowy.
4) osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie.
5) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej.
6) organizatorów imprez kulturalnych i zgromadzeń publicznych.
7) zarządców  targowisk.
8) właścicieli ogrodów i działek ogrodniczych.
9) wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.

II. Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 6.

Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymywania porządku i czystości
oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego nieruchomości przez:
 
1) przygotowanie miejsca do ustawienia pojemników służących do gromadzenia odpadów w sposób nie utrudniający ruchu pieszych i pojazdów, z łatwym dostępem dla przedsiębiorstw wywozowych. Miejsce to nie może być uciążliwe, musi być w miarę możliwości utwardzone, zabezpieczone przed zbieraniem się wody i błota oraz przed dostępem zwierząt i w miarę możliwości osłonięte zielenią izolacyjną,
 
2)utrzymywanie w czystości miejsca ustawienia pojemników,
 
3)ponoszenie kosztów przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników,
 
4) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych tj. w pojemniki lub worki oznaczone symbolem jednostki wywozowej poprzez zakup takich urządzeń lub wydzierżawienie od przedsiębiorstwa wywozowego bądź w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym lub innym podmiotem, jak również ponoszenie kosztów odbierania odpadów. Z obowiązku tego zwalnia się właścicieli nie zabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy,
 
5) utrzymywanie pojemników w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników,
 
6) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie,
 
8) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, lub – gdy nie jest to technicznie lub ekonomicznie uzasadnione – wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
 
9) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych,
 
10) oddzielne gromadzenie ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy,
 
 
12) gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających odpowiednie wymogi, czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym i w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich w wymaganym przepisami okresie,
 
13) stosowanie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych zgodnie                           z odpowiednimi przepisami,
 
14) korzystanie w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych  z usług świadczonych przez przedsiębiorstwa wywozowe,
 
15) udokumentowanie korzystania z usług określonych w ust. 14 poprzez okazanie umowy i dowodów płacenia za usługi,
 
16)coroczną wymianę piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach publicznie dostępnych.

§ 7.

1. Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń z chodników i bezpośrednich dojść do budynków, poprzez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów oraz podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika.
 
2. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu i błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
 
3. Zakazuje się stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska, w celu usunięcia śniegu i lodu.
 
4. Obowiązki określone w ust. 1.-3. dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.
 
5. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące
do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach i obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania w sposób nie dopuszczający
do ich przepełnienia.
 
6. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego do usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji.
7. Zakazuje się zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.
 
8. Zakazuje się spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi i w instalacjach grzewczych  budynków.
 
9. Zabrania się niszczenia obiektów małej architektury, trawników, zieleńców, placów zabaw, urządzeń  do zbierania odpadów, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej.
 
10. Zabrania się indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości.

11. Zabrania się wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych z terenu nieruchomości.

§ 8.

Na nieruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka:
1) mycie samochodów może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi,
2) naprawy pojazdów samochodowych mogą być wykonywane poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku.

III. Utrzymanie czystości i porządku na drogach, parkingach, przystankach i innych terenach

§ 9.

1.Utrzymanie czystości i porządku na drogach, parkingach, przystankach i innych określonych niżej terenach polega w szczególności na:
1) usuwaniu zanieczyszczeń z terenów tych nieruchomości,
2) likwidowaniu śliskości w okresie mrozów i opadów śnieżnych przy użyciu piasku lub mieszaniny piasku i środków chemicznych nie działających szkodliwie na środowisko,
3) utrzymywaniu rowów odwadniających w stanie drożności i wykoszenia,
4) utrzymywaniu nasypów i wykopów, poprowadzonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych w stanie wykoszonym.
 
2. Utrzymanie czystości i porządku na terenach dróg publicznych należy do:
 
1) Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w zakresie utrzymania dróg wojewódzkich,
2) Powiatowego Zarządu Dróg z w Świeciu w zakresie utrzymania dróg powiatowych,
3) Gminy Jeżewo w zakresie utrzymania dróg gminnych oraz innych terenów
i placów komunalnych,
4) właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania dróg wewnętrznych.
 
 
3. Utrzymanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych należy:
 
1) w zakresie  komunikacji do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Bydgoszczy Sp. z o. o. Placówka Terenowa w Świeciu oraz innych podmiotów użytkujących przystanki komunikacyjne.
2) utrzymanie czystości i porządku na terenach parkingów i targowisk należy do ich   
właścicieli lub na podstawie zawartych umów do  ich zarządców.
3) odpowiedzialność za utrzymanie czystości i porządku na imprezach zorganizowanych oraz po ich zakończeniu należy do organizatorów.
 
4) organizator imprezy jest zobowiązany zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem wywozowym w zakresie zorganizowania zbiórki odpadów podczas trwania imprezy oraz ich wywozu po jej zakończeniu.

IV. Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości
 
§ 10.

 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości powinny być zbierane i odbierane w sposób selektywny, w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie. Zakazuje się mieszania odpadów zbieranych selektywnie z niesegregowanymi.
 
2. Ustala się następujący zakres selektywnego zbierania odpadów komunalnych:
1) odpady papieru i tektury (w tym odpady opakowaniowe wielomateriałowe – kartony po napojach),
2) odpady szklane,
3) odpady z tworzyw  sztucznych (plastik),
4) odpady metalowe (w tym aluminiowe i stalowe),
5) odpady biodegradowalne (w tym domowe organiczne, odpady zielone),
6) odpady niebezpieczne,
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
8) odpady z remontów,
9) odpady wielkogabarytowe.
 
 
2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów wymienionych w ustępie 2 od pkt 1) do pkt 5) stosuje się odpowiednio oznakowane (logo, adres, nr telefonu i nazwa przedsiębiorstwa wywozowego oraz rodzaj zbieranego asortymentu odpadów) pojemniki lub worki.  Podstawowym elementem systemu  selektywnej zbiórki odpadów  są pojemniki – kontenery ustawione  dla potrzeb mieszkańców na terenie całej gminy.
 
3. Powstające na terenie nieruchomości odpady biodegradowalne, mogą być kompostowane we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości:
1) położonych na terenach wiejskich,
2) ogrodów i działek ogrodniczych,
3) gospodarstw rolnych na terenach wiejskich
    Kompostowanie odpadów nie może być uciążliwe.
 
4. Odpady niebezpieczne wydzielone z odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych należy przekazywać do punktów zbiórki tych odpadów. Informacja o punktach zbiórki odpadów niebezpiecznych zostanie udostępniona Mieszkańcom na stronie internetowej Urzędu Gminy  oraz na tablicy ogłoszeń.
 
5. Użytkownik środków niebezpiecznych jest obowiązany zwrócić sprzedawcy opakowania wielokrotnego użytku i odpady opakowaniowe po tych środkach.
 
6. Odpady w postaci baterii lub akumulatorów zbiera się oddzielnie od innych rodzajów odpadów. Użytkownik akumulatora kwasowo – ołowiowego przy zakupie nowego akumulatora powinien dostarczyć sprzedawcy zużyty akumulator, natomiast sprzedawca jest zobowiązany do jego przyjęcia. Posiadacz odpadów w postaci baterii powinien zwracać te odpady do punktów ich zbierania.
 
7. Użytkownik sprzętu elektrycznego i elektronicznego przeznaczonego dla gospodarstw domowych jest obowiązany do oddania zużytego sprzętu zbierającemu zużyty sprzęt. Zabrania się umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami. Informacja o punktach zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych zostanie udostępniona Mieszkańcom na stronie internetowej Urzędu Gminy  oraz na tablicy ogłoszeń.
 
8. Odpady z remontów i odpady wielkogabarytowe zbiera się oddzielnie od innych rodzajów odpadów, w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości i usuwane jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym.
 
9. Właściciele nieruchomości mogą przekazywać we własnym zakresie selektywnie zbierane we własnych pojemnikach lub workach odpady komunalne do punktu odbioru odpadów, zlokalizowanego  na gminnym składowisku odpadów komunalnych w Białych Błotach.
 
10. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określa ustawa o odpadach.
 
11. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, błota, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.
 
12. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).
 
13. Obowiązki określone w ust. 11. i 12. stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego. 
 
14. Zabrania się samowolnego spalania pozostałości roślinnych na powierzchni ziemi.

§ 11.

1. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej normy określone w § 4 ust. 3., czyli:
1) odpady zbierane w sposób selektywny – pojemnik na odpady stanowiące pozostałość po przeprowadzonej segregacji – 13,75 litrów/osobę/tydzień,
2) odpady zbierane w sposób nieselektywny – pojemnik na odpady zmieszane – 27 litrów/osobę/tydzień.
Powyższe normy dotyczą budynków jednorodzinnych, budynków wielorodzinnych oraz budynków wielolokalowych. Pojemność urządzeń do zbierania odpadów musi być uzależniona od ilości osób zamieszkałych (rzeczywiście przebywających) w danym budynku.
 
2. Do zbierania odpadów zmieszanych lub stanowiących pozostałość po segregacji służą następujące rodzaje urządzeń:
1) pojemniki o pojemności od 100 l do 1100 l,
2) kontenery o pojemności 7 m3
3) kosze uliczne o pojemności od 20 l do 110 l,
4) worki o pojemności od 60  l do 120  l.
 
3. Właściciele pozostałych nieruchomości muszą wyposażyć je w pojemniki
o następujących normatywnych pojemnościach:
1) dla szpitali, internatów, hoteli, obiektów gastronomicznych itp. nie mniej niż 10 litrów na jedno łóżko lub jedno miejsce konsumpcyjne,
2) dla szkół, przedszkoli, administracji itp. nie mniej niż 3 litry na osobę,
3) dla ulicznych punktów małej gastronomii nie mniej niż 1 pojemnik o pojemności co najmniej 100 litrów,
4) dla targowisk, giełd, imprez sportowych, artystycznych i innych zgromadzeń nie mniej niż 1 pojemnik o pojemności co najmniej 100 litrów na każde 500 osób uczestniczących w imprezie,
5) dla obiektów handlowych i rzemieślniczych o powierzchni użytkowej: - do 1000 m² – na każde 100 m² pojemnik o pojemności co najmniej 100 litrów,
- powyżej 1000 m² – pojemnik o pojemności co najmniej 1000 litrów.
6) dla dziełek ogrodniczych – dla  jednej  działki pojemnik o pojemności co najmniej 100 l
7) ustala się, że na drogach publicznych na terenie gminy oraz skupionej zabudowy mieszkaniowej na terenie wiejskim kosze uliczne rozmieszczone będą w odległościach nie większych niż 1 kosz na 0,5 km,
8) ustala się, że na parkingach, przystankach i zajazdach powinien znajdować się co najmniej 1 kosz uliczny.
 
4. Dopuszcza się wspólne korzystanie kilku właścicieli nieruchomości z pojemników  ustawionych razem.

§ 12.

1. Przy zawieraniu umowy na odbieranie odpadów właściciele nieruchomości mają obowiązek złożyć przedsiębiorstwu wywozowemu pisemne oświadczenie o ilości osób zamieszkałych w nieruchomości, jak również zawiadomić przedsiębiorstwo wywozowe o zmianie ilości osób zamieszkałych w nieruchomości.
 
2. Do obowiązków właściciela urządzeń do zbierania odpadów komunalnych należy wykonywanie od kwietnia do października co najmniej jednokrotnego mycia i dezynfekcji urządzeń.

§ 13.

1. Ustala się następujące częstotliwości usuwania odpadów
1) z budynków wielorodzinnych, wielolokalowych i koszy ulicznych – nie rzadziej niż 1 raz na 7 do 14 dni,
2) z budynków jednorodzinnych – nie rzadziej niż raz na 14 dni,
3) z ogrodów działkowych i działek ogrodniczych – według  potrzeb i zgłoszeń w drugim i trzecim kwartale;
4) z miejsc zgromadzeń publicznych, targowisk, giełd, imprez sportowych
i artystycznych itp. – codziennie lub nie później niż do 12 godzin od zakończenia imprezy,
5) z obiektów i nieruchomości pozostałych – nie rzadziej niż raz na 14 dni.
 
2. Częstotliwość usuwania odpadów niesegregowanych i stanowiących pozostałość po segregacji oraz pojemność urządzenia do zbierania tych odpadów powinna być skorelowana z ilością osób zamieszkałych w danej nieruchomości (zgodnie z normami zawartymi w § 4 ust. 3. oraz § 11 ust. 1.).
 
3. Odpady zbierane selektywnie systemem kontenerowym oraz w innych systemach  wymienione w § 10 ust. 2 od pkt 1) do pkt 4) (czyli odpady papieru i tektury, odpady szklane, odpady z tworzyw sztucznych i odpady metalowe), odbierane są 1 raz w miesiącu, według  harmonogramu i na podstawie zgłoszeń.
Jeżeli w wyznaczony dzień przypadnie święto, kontenery i worki będą odbierane w następny dzień roboczy.
 
4. Odpady zbierane selektywnie do kontenerów odbierane będą po zapełnieniu kontenerów lub pojemników, nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu; w przypadku gminnych terenów wiejskich – po uprzednim zgłoszeniu faktu zapełnienia przedsiębiorstwu wywozowemu.
 
5. Odpady biodegradowalne zbierane na terenie nieruchomości do worków lub pojemników odbierane będą, po uprzednim zgłoszeniu przedsiębiorstwu wywozowemu. Obowiązek zgłoszenia dotyczy właściciela nieruchomości.
 
6. Odpady wielkogabarytowe i odpady z remontów odbierane będą po uprzednim zgłoszeniu przedsiębiorstwu wywozowemu, w terminie uzgodnionym z przedsiębiorstwem. Obowiązek zgłoszenia dotyczy właściciela nieruchomości.

V. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych
 
§ 14.

1. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych z osadników gnilnych (szamb) ustala się nie rzadziej niż  jeden  raz na 6 miesięcy i uzależnia od ich pojemności oraz ilości zużytej wody (z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody).
2. Usuwanie nieczystości ciekłych z nieruchomości powinno następować z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.

VI. Składowanie odpadów biodegradowalnych
 
§ 15.

Ilość biodegradowalnych odpadów komunalnych według wskaźników z Planu Gospodarki Odpadami składowanych w 2002 r. na Składowisku Odpadów w Białych Błotach  przyjęto na poziomie 0,210 tys. Mg/rok. Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania na Składowisko Odpadów w  Białych Błotach  nie może przekroczyć:
1. do 31 grudnia 2010 r. – do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, co wynosi  0,157 tys. Mg/rok,
2. do 31 grudnia 2013 r. – do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, co wynosi  0,105 tys. Mg/rok,
3. do 31 grudnia 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, co wynosi  0,07 tys. Mg/rok.

VII. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta
 
§ 16.

1. Właściciele zwierząt zobowiązani są do zapewnienia im opieki i humanitarnych                 
warunków życia.
 
2. Właściciele i opiekunowie zwierząt zobowiązani są do usuwania z miejsc publicznych pozostawionych przez nie odchodów.
 
3. Właściciele i opiekunowie psów zobowiązani są do:
1) wyeliminowania zagrożeń i uciążliwości dla ludzi, w tym m.in. hałasu (szczególnie w godzinach od 22.00 do 6.00), nieprzyjemnej woni, roznoszenia pasożytów, insektów itp.
2) nie pozostawiania zwierząt bez dozoru, jeśli zwierzę nie jest należycie uwiązane, nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia,
3) stosowania smyczy podczas wyprowadzania ich na tereny publiczne oraz kagańca dla psów ras średnich i dużych,
4) nie wprowadzania ich na tereny cmentarzy, miejsc Pamięci Narodowej, placów zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, boisk i innych terenów o podobnym charakterze (nie dotyczy psów służbowych i psów przewodników),
5) poddawania ich regularnym szczepieniom ochronnym,
6) zawiadomienia służb weterynaryjnych o podejrzeniu zachorowania psa
na chorobę zakaźną,
7) zapewnienia odosobnienia psa podejrzanego o chorobę zakaźną,
8) stosowania zakazu szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia,
9) przewożenia zwierząt środkami komunikacji publicznej tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika,
10) nie wprowadzania psów do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych lub gastronomicznych.
 
4. Posesje, gdzie przebywają psy ras mogących stworzyć zagrożenie lub psy agresywne powinny być opatrzone estetyczną i czytelną tabliczką z informacją „UWAGA PIES” lub podobnej treści .
 
5. Psy bezpańskie oraz pozostawione bez dozoru będą okresowo wyłapywane
i przewożone do punktu czasowego przetrzymywania zwierząt i schroniska.
 
6. Zakazuje się utrzymywać zwierzęta gospodarskie na terenach skupionej zabudowy mieszkaniowej, w nieruchomościach nie będących gospodarstwami rolnymi.
 
7. W przypadku zaistnienia problemu pozbycia się padłej zwierzyny należy w terminie do 18 godzin od padnięcia zwierzęcia dokonać zgłoszenia do zakładu utylizacji posiadającego stosowne zezwolenie na świadczenie tego typu usług.
 
8. Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie zobowiązani są do prowadzenia hodowli w sposób nieuciążliwy dla sąsiednich nieruchomości, w szczególności w zakresie hałasu i przykrych zapachów.
 
9. Hodowla zwierząt powinna być usytuowana i prowadzona w taki sposób, aby nie pogarszała warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowała zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody oraz innych uciążliwości dla ludzi zamieszkujących sąsiednie nieruchomości.
 
10. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren hodowli i bezpośrednie jej otoczenie winno być utrzymane w należytej czystości.
 
11. Wybiegi dla zwierząt gospodarskich winny być ogrodzone siatką drucianą lub innym odpowiednim ogrodzeniem w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.
 
12. Ule pszczele powinny być stawiane w odległości nie mniejszej niż 15 m od granicy nieruchomości.
 
13. Zabrania się zanieczyszczania terenu nieruchomości, domów, ulic i innych miejsc publicznych wydalinami zwierząt, karmą, ściółką, piórami lub innymi odpadami pochodzącymi z hodowli.

VIII. Deratyzacja (odszczurzanie)
 
§ 17.

1. Wyznacza się obszary obowiązkowej deratyzacji:
1) teren Składowiska Odpadów Komunalnych w Białych Błotach,
2) kanalizacja sanitarna, deszczowa, ogólnospławna, sieci ciepłownicze i korytarze piwniczne  w budynkach wielolokalowych na terenie gminy  Jeżewo,
 
2. Ustala się, że deratyzacja na wymienionych w ust. 1. obszarach przeprowadzana będzie według zaistniałych potrzeb i co najmniej raz w roku.
 
3. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli lub zarządców nieruchomości.
 
4. Termin przeprowadzania deratyzacji zostanie uzgodniony z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Świeciu.
 
5. Mieszkańcy powiadomieni zostaną o szczegółowym terminie przeprowadzania deratyzacji drogą obwieszczeń.
 
6. W przypadku zgłoszenia obecności gryzoni pomimo przeprowadzenia deratyzacji właściciel nieruchomości zostanie ponownie wezwany do jej przeprowadzenia.
 
7. Narzuca się obowiązek składania sprawozdań na wniosek Urzędu Gminy 
z przeprowadzonej deratyzacji. Obowiązek ten dotyczy właścicieli zarządców nieruchomości wielorodzinnych.
 
8. W związku z prowadzoną deratyzacją właściciele i zarządcy nieruchomości zobowiązani są do:
1) gruntownego oczyszczenia terenu z nagromadzonych nieczystości przed rozpoczęciem deratyzacji,
2) szczególnego przestrzegania czystości na terenie nieruchomości w trakcie akcji,
3) zabezpieczenia miejsc wyłożenia trutki przed dostępem dzieci i zwierząt domowych,
4) utrzymania w zamknięciu zwierząt i ptactwa domowego w okresie akcji.

IX. Kontrola nieruchomości w zakresie przestrzegania postanowień Regulaminu
 
§ 18.

Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje  Wójt Gminy Jeżewo.

X. Odpowiedzialność karno – administracyjna właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorstw wywozowych
 
§ 19.

1. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny.
 
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1., toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. 

XI. Postanowienia końcowe
 
§ 20.

Traci moc uchwała Nr XXIV/152/97 Rady  Gminy w Jeżewie  z dnia 18  marca 1997 r. w sprawie „ przyjęcia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo”. 

§ 21.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jeżewo.

§ 22.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

 

U z a s a d n i e n i e

 Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 roku Nr 132 poz. 622 ze zmianami) dokonała sprecyzowania zakresu i treści jednego z istotniejszych zadań własnych gminy, jakim jest utrzymanie czystości i porządku. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo ma charakter „aktu prawa miejscowego”, który obowiązuje wszystkich mieszkańców gminy Jeżewo oraz osób przebywających na terenie gminy.
Pierwotny tekst regulaminu, czyli „Szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Jeżewo” został przyjęty uchwałą Rady Gminy 
Nr XXIV152/97 w dniu 18 marca 1997 roku.
W związku z wejściem w życie zmian w kluczowych ustawach zawierających przepisy dotyczące ochrony środowiska tj.:
- nowelizacja ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 627 ze zmianami) – znaczące zmiany: Dz. U. z 2005 r. Nr 113 poz. 954,
- nowelizacja ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz.628 ze zmianami) – znaczące zmiany: Dz. U. z 2005 r. Nr 175 poz. 1458,
- nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622) – znaczące zmiany: Dz. U. z 2005 r. Nr 175 poz. 1458,
oraz nowych przepisów
- ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005 r. z 2005 r. Nr 180 poz. 1495)
konieczne było wprowadzenie szeregu zmian w przepisach gminnych. Niniejsze zmiany polegają przede wszystkim na usystematyzowaniu obowiązków dla gmin, mieszkańców oraz przedsiębiorców. Ponadto nowe przepisy ustawy o odpadach i ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziły obowiązek uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie, przy uwzględnieniu zmian wprowadzonych do powyższych ustaw oraz założeń i wymagań wynikających z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami. Zmiany te przyczynią się do efektywniejszego uregulowania i modernizowania gospodarki komunalnej w gminie w zakresie spraw podlegających regulacji w niniejszej uchwale.  

 

Przewodniczący Rady Gminy

Marek Wiśniewski

metryczka


Opublikował: Dominika Rakowicz (21 marca 2006, 13:00:53)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1303