STATUT

Rada Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie na swym posiedzeniu w dniu 20 grudnia 1999 r. jednogłośnie uchwaliła Statut Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza.

 


S T A T U T

SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ADAMA MICKIEWICZA

W JEŻEWIE


I. NAZWA SZKOŁY

& 1

1. Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Jeżewie.

& 2

1. Ustalona nazwa Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Jeżewie jest zasadniczo używana przez szkołę w pełnym brzmieniu na pieczątkach i stemplach.

II. INNE INFORMACJE O SZKOLE

& 3

1. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd terytorialny gminy Jeżewo.

2. Czas trwania cylku kształcenia w szkole trwa 6 lat. Organizacja lat szkolnych przebiega zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie ramowych planów nauczania zawartych w : Rozporządzeniu MEN z 15.02.1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego /Dz.U. Nr 14 poz. 129/.

3. Szkoła prowadzi świetlicę szkolną.

4. Szkoła prowadzi klasy specjalne.

5. Szkoła prowadzi oddziały przedszkolne.

III. CELE I ZADANIA SZKOŁY

& 4

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z 7.09.1991 r. - Dz.U. Nr 95 z 1991 r. poz. 425 oraz przepisów wydanych na jej podstawie, w szczególności:

1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.

2. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.

3. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.

4. Przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

5. Wychowuje i kształtuje uczniów w duchu uniwersalnych zasad etyki.

6. Rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się wartości kultur Europy i świata.

& 5

Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności w zakresie:

1. Umożliwienia uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:

- organizowanie obchodów świąt państwowych,
- zapoznanie uczniów z historią szkoły, miejscowości, regionu,
- prezentowanie i poznawanie dorobku kulturalnego miejscowości, środowiska, Polski,
- współorganizowanie i współuczestniczenie w życiu wsi i gminy oraz rejonu,
- tworzenie warunków do nauczania religii i etyki,
- dbałość o czystość i piękno języka polskiego.

2. Udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:

- diagnozowanie przez nauczycieli, wychowawców i pedagoga trudności dydaktycznych i wychowawczych swoich wychowanków,
- utrzymanie poprzez szkołę stałych kontaktów z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Świeciu n/W.

3. Umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie poprzez:

- organizowanie przez szkołę zajęć pozalekcyjnych, zgodnie z potrzebami uczniów /ewentualne wynagrodzenie nauczycieli za prowadzone zajęcia pozalekcyjne zależne jest od możliwości finansowych placówki/,

- umożliwienie uczniom uzdolnionym realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie w świetle: Zarządzenia MEN z 19.04.1999 r. & 12 ust. 4 i ustawy o systemie oświaty z 7.09.1991 r. art. 66.

& 6

Wewnątrzszkolne zasady systemu oceniania:

1. Rok szkolny podzielony jest feriami zimowymi na dwa semestry.

2. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się na tydzień przed końcem I semstru.

3. Klasyfikowanie końcowe uczniów przeprowadza się na tydzień przed zakończeniem danego roku szkolnego.

4. Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz oceny klasyfikacyjne końcowe, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej ustala się w stopniach wg następującej skali:

stopień celujący          -  6
stopień bardzo dobry   -  5
stopień dobry              - 4
stopień dostateczny     - 3
stopień dopuszczający  - 2
stopień niedostateczny - 1

5. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena bieżąca oraz klasyfikacyjna jest oceną opisową.

6. Ocena zachowania śródroczna i końcoworoczna począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej ustala się według następującej skali: wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie.

7. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową.

8. Szczegółowe zasady wewnątrz szkolnego systemu oceniania zawarte są w: Regulaminie wewnątrzszkolnego oceniania Szkoły Podstawowej w Jeżewie, który stanowi załącznik do Statutu.

& 7

Działalność pozalekcyjna:

1. Celem działalności pozalekcyjnej jest kształtowanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.

2. Działalność pozalekcyjną prowadzi się w formach stałych, okresowych lub okazjonalnych organizowanych przez szkołę we własnych pomieszczeniach lub poza nimi.

3. Zajęcia pozalekcyjne odbywają się w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych i służą pogłębianiu i rozszerzaniu wiedzy uczniów.

4. Działalność pozalekcyjna jest integralną częścią pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły.

5. Działalność pozalekcyjną prowadzą nauczyciele lub inne osoby, które w uzasadnionych przypadkach może zatrudnić dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

6. Uczestnictwo w działalności pozalekcyjnej jest dobrowolne.

7. Opiekę nad uczniami przebywającymi na zajęciach pozalekcyjnych sprawują nauczyciele - opiekunowie lub inne osoby, którym powierzono prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.

8. W przypadku zajęć płatnych liczba uczestników kół lub zespołów zainteresowań nie może być niższa niż 15, a dla uczniów szczególnie zdolnych 3 -5.

9. W realizacji zajęć pozalekcyjnych szkoła współpracuje z samorządem uczniowskim, z rodzicami, organizacjami społecznymi, zakładami pracy oraz innymi instytucjami działającymi w środowisku.

10. Zakres, formy i tryb działalności pozalekcyjnej określa rada pedagogiczna szkoły.

& 8

1. Zadania sprawowania opieki nad uczniami obejmują uczniów przebywających w szkole podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych oraz zajęć organizowanych poza szkołą.

2. Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniom oraz pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych, organizowanych przez szkołę i poza jej terenem.

3. Tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych uczniów powinien być ustalony z uwzględnieniem:

a/ równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
b/ róznorodności zajęć w każdym dniu,
c/ niełączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, w których program tego wymaga.

4. Bezpieczeństwo i higiena budynków szkoły, terenów do nich przynaleznych, urządzeń sanitarnych, pomieszczeń szkolnych określa Dziennik Ustaw Nr 65/1992.

5. W celu zapewnienia opieki uczniom podczas przerw lekcyjnych nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów.

6. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę określa Dziennik Ustaw Nr 65/1992.

7. Bezpieczeństwo i opiekę nad uczniami w czasie zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów szkolnych określa Dziennik Ustaw Nr 65/1992 r.

8. Szkoła prowadzi świetlicę oraz zapewnia uczniom w miarę możliwości żywienie. Zasady działalności świetlicy szkolnej stanowią załącznik do statutu szkoły.

9. Szkoła chroni uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnienia poprzez organizowanie niezbędnej opieki profilaktyczno-resocjalizacyjnej.

10. Szkoła udziela w miarę możliwości stałej lub doraźnej pomocy uczniom znajdujacym się w trudnej sytuacji materialnej lub losowej współpracując w tym zakresie z radą rodziców oraz instytucjami zajmującymi się udzielaniem pomocy społecznej.

11. Nauczyciele wychowawcy zobowiązani są współdziałać z pedagogiem i nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą, w sprawie obserwacji uczniów z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi oraz zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku:

a/ w czasie prowadzenia obserwacji nauczyciele - wychowawcy zobowiązani są do współpracy również z lekarzami i rodzicami,

b/ nauczyciele - wychowawcy zobowiązani są w tym zakresie do współpracy poprzez dyrekcję szkoły i pedagoga z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,

c/ nauczyciele - wychowawcy zobowiązani są do prowadzenia wymaganej w tym zakresie dokumentacji.

12. Szkoła w zakresie funkcji opiekuńczych ściśle współpracuje z radą rodziców, której kompetencje i zakres działania stanowią załącznik do statutu szkoły.

& 9

Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

1. Formą tego współdziałania uwzględniającego prawo rodziców do znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i w klasie jest: zebranie ogólne rodziców, zebranie rodziców danej klasy, rozmowy indywidualne wychowawców klas, dyrektorów z rodzicami.

2. W ramach zebrań rodziców, organów komitetu rodzicielskiego, rodziców danych klas dyrekcja szkoły i nauczyciele zobowiązani są do zapoznawania rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

3. W ramach wywiadówek jak również na życzenie rodziców - spotkań indywidualnych - wychowawcy klas zobowiązani są do rzetelnej informacji rodziców na temat ich dzieci, zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce oraz mają prawo uzyskać informację i poradę w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.

4. Rodzice mają prawo wyrażać i przekazywać organowi prowadzącemu szkołę opinię na temat pracy szkoły.

5. Ustala się, iż spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze odbywają się w miarę potrzeb nie mniej niż 3 razy do roku tj. w połowie listopada, pod koniec stycznia, pod koniec kwietnia każdego roku szkolnego.

6. Ustala się iż raz do roku pod koniec września organizuje sie spotkanie rady pedagogicznej i dyrekcji z rodzicami celem przkazania pełnej informacji o zakończonym i nowym roku szkolnym.

IV ORGANY SZKOŁY

& 10

1. Organami szkoły są:

a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) rada rodziców zwana: Komitet Rodzicielski przy SP Jeżewo,
d) samorząd uczniowski,
e) rada szkoły.

2. 1. Kompetencje i zadania dyrektora szkoły określa art. 35 ust. 4, art. 36, 37, 38, 39, art. 40 ust. 4 i 7, art. 41 ust. 3, art. 42 ust. 2 ustawy o systemie oświaty z 7.10.1991 r. /Dz.U. z 1991 r. Nr 95 poz. 425; zm. Dz.U. z 1992 r. Nr 26 poz. 113/ oraz art. z Karty Nauczyciela /Dz.U. z 1982 r. Nr 3 poz. 19/.

Dyrektor szkoły /placówki/ w szczególności:

- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

- sprawuje nadzór pedagogiczny,

- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji,

- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkołym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

- sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły, podejmuje decyzje o odroczeniu obowiązku szkolnego, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,

- współpracuje w realizacji zadań statutowych szkoły z komitetem rodzicielskim, radą pedagogiczną oraz samorządem uczniowskim,

- zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne oraz higieniczne warunki pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych organizowanych przez szkołę poza jej terenem,

- organizuje dla pracowników szkoły różne formy szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- za zgodą organu prowadzącego szkołę może zawiesić czasowo zajęcia szkolne.

Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor planuje, organizuje, nadzoruje i kontroluje pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową szkoły.
Dyrektor szkoły:

- zatrudnia wszystkich pracowników szkoły oraz rozwiązuje z nimi stosunek pracy,

- powołuje i odwołuje nauczycieli pełniących funkcje kierownicze w szkole,

- mianuje nauczycieli, ocenia ich pracę, przyznaje im nagrodę dyrektora szkoły,

- udziela urlopów i zwolnień z pracy,

- organizuje pracę administracyjno-gospodarczą szkoły,

- wnioskuje do organu prowadzącego o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

- decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas.

Dyrektor szkoły jest przewodniczącym rady pedagogicznej, w ramach której zobowiązany jest do:

- realizacji uchwał Rady,

- tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady,

- zapoznawania Rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,

- przedstawiania Radzie, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informowania o działalności szkoły.

2.2. Organem doradczym dyrektora szkoły jest zespół kierowniczy powoływany przez dyrektora placówki, w którego skład wchodzą: dyrektor szkoły, wicedyrektor szkoły, pełnomocni przedstawiciele działających w szkole związków zawodowych - po jednym, dwóch nauczycieli - przedstawicieli rady pedagogicznej. Zespół kierowniczy wyraża opinię o bieżących sprawach szkoły. Zebranie zespołu kierowniczego zwołuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy lub na prośbę jednego z członków zespołu kierowniczego. Po zasięgnięciu opinii zespołu kierowniczego dyrektor podejmuje decyzję zgodnie ze swoimi kompetencjami.

3. Kompetencje Rady Pedagogicznej określa art. 41, 42, 43 ustawy o systemie oświaty oraz Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie, który stanowi załącznik do statutu.

4. Kompetencje Komitetu Rodzicielskiego przy SP Jeżewo określa Regulamin Komitetu Rodzicielskiego przy SP im. Adama Mickiewicza w Jeżewie, który stanowi załącznik do statutu.

5. Kompetencje samorządu uczniowskiego SP Jeżewo określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego SP im. Adama Mickiewicza, który stanowi załącznik do statutu.

6. Rozwiązywanie sytuacji konflikotowych wewnątrz szkoły należy do dyrektora szkoły, który podejmując decyzje bierze pod uwagę opinię rady pedagogicznej, rady szkoły, kmitetu rodzicielskiego i samorządu uczniowskiego. Wydana przez dyrektora decyzja nie może być sprzeczna z obowiązującym prawem oświatowym, statutem szkoły oraz musi kierować się nadrzędnym dobrem uczniów i szkoły.

7. Odwołanie od decyzji dyrektora przysługuje nauczycielom, rodzicom i uczniom w ciągu 7 dni od jej podjęcia.

8. Odwołanie kieruje się do organu nadzorującego szkołę.

9. Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji dyrektora szkoły poprzez rodziców, wychowawcę klasy, samorząd szkolny.

10. Bieżąca wymiana informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się poprzez:

- informowanie nauczycieli w ramach posiedzeń rady pedagogicznej oraz poprzez zapisy w księdze zarządzeń, udostępnionej nauczycielom w pokoju nauczycielskim,

- informowanie uczniów w ramach zebrań samorządu uczniowskiego i komunikatów dyrektora szkoły przez radiowęzeł szkolny,

- informowanie rodziców w ramach tzw. zebrań rodziców - wywiadówek, posiedzeń Komitetu Rodzicielskiego przy SP Jeżewo.

11. Kompetencje Rady Szkoły im. Adama Mickiewicza w Jeżewie stanowią załącznik do statutu.

& 11

1. W Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie tworzy się stanowisko wicedyrektora.

2. Powierzanie i odwołanie z tej funkcji dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły i rady pedagogicznej.

3. Stanowisko wicedyrektora powinno przypadać na nie mniej niż 12 oddziałów.

4. Wicedyrektor szkoły zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności, wykonuje zadania zlecone przez dyrektora w zakresie kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej.

Wicedyrektor szkoły w szczególności:

- kieruje całokształtem działalności pozalekcyjnej i prowadzonej przez szkołę,

- koordynuje na terenie szkoły imprezy i uroczystości wynikające z planu pracy szkoły,

- współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w aspekcie dzieci z trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi,

- opracowuje i prowadzi dokumentację związaną z doraźnymi zastępstwami za nieobecnych nauczycieli,

- dokonuje hospitacji lekcji, zajęć pozalekcyjnych oraz innych zajęć wynikających z planu pracy,

- kontroluje działalność świetlicy szkolnej.

5. Za zgodą organu prowadzącego szkołę można na wniosek dyrektora szkoły tworzyć stanowisko kierownika świetlicy.

V. ORGANIZACJA SZKOŁY

& 12

1. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego /Zarządzenie MEN Nr 26 z 12.11.1991 r. Dziennik Urzędowy MEN Nr 7/91 poz. 32/.

2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

3. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.

4. Liczba dzieci i uczniów w oddziałach jest dostosowana do możliwości lokalowych szkoły i możliwości finansowych organu prowadzącego szkołę.

5. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.

6. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w pkt. 5 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

7. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

9. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

10. Dla uczniów dojeżdżających szkoła organizuje świetlicę.

11. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

12. Szczegółowe zadania i organizację świetlicy określa Regulamin Świetlicy przy Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie, który stanowi załącznik do statutu.

13. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna, której szczegółowe zadania i organizację oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa Regulamin Biblioteki przy Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie, który stanowi załącznik do statutu.

14. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

15. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

16. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

& 13

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

3. W szkole podstawowej tworzy się następujące stanowiska obsługi:

- sprzątaczki,
- woźny,
- kucharz,
- intendent,
- szatniarz.

Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

4. Obsługę finansowo-kadrową zapewnia organ prowadzący szkołę. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.

& 14

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do obowiązków nauczyciela należy:

- kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,

- uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,

- przestrzegać zapisów statutowych,

- zapoznać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,

- usuwać drobne usterki względnie zgłaszać dyrektorowi ich występowanie,

- w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,

- w salach sportowych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,

- na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,

- pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,

- przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,

- dbać o poprawność językową uczniów,

- stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,

- podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,

- służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,

- wzbogacać warsztat pracy i dbać o pwierzone pomoc i sprzęt,

- aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,

- stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,

- wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.

& 15

1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.

2. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora szkoły - kierownik zespołu.

3. Do zadań zespołu m.in. należy:

- wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,

- opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,

- opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów naucznia,

- organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

4. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu dalej "wychowawcą".

5. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania, szczególnie w klasach I-III.

6. W uzasadnionych przypadkach rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór bądź zmianę nauczyciela - wychowawcy. Tryb postępowania w tej sprawie jest następujący:

a/ rodzice i uczniowie składają dyrektorowi pisemny wniosek z uzasadnieniem i dowodami w sprawie zminy wychowawcy, który podpisany jest przez 50 procent + 1 uczniów danej klasy i ich rodziców,

b/ dyrektor szkoły powołuje specjalną komisję do rozpatrzenia wniosku w składzie:

dyrektor szkoły - przewodniczący
wicedyrektor szkoły, dwóch nauczycieli, dwóch rodziców, dwóch przedstawicieli samorządu uczniowskiego jako członków

c/ tryb posiedzenia komisja ustala na plenarnym posiedzeniu,

d/ od decyzji komisji przysługuje odwołanie rodzicom i uczniom danej klasy, której dotyczył wniosek w ciągu 7 dni do organu prowadzącego szkołę. Odwołanie jest podpisane zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszym statucie: & 8 ust. 3a,

e/ w skład specjalnej komisji powołanej przez dyrektora szkoły nie mogą wchodzić: uczniowie i rodzice z danej klasy składający wniosek oraz nauczyciel wychowawca, który jest przedmiotem sporu,

f/ rozpatrzenie wnisoku rodziców i uczniów o zmianę wychowawcy klasowego specjalna komisja, powołana przez dyrektora szkoły, musi dokonać najpóźniej w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia wniosku,

g/ nauczyciel ma prawo odwołania się od decyzji komisji do organu prowadzącego szkołę.

7. Zadaniem wychowacy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami szkoły podstawowej, a w szczególności:

- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
- przygotowania ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka. 

8. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 7 winien:

- zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

- opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie prorodzinne,

- utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

- współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,

- współpracować z pedgogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Świeciu,

- śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,

- dbać o systematycznie uczęszczanie uczniów na zajęcia,

- kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,

- utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,

- powiadomić o przewidywanym dla ucznia okresowym /rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu,

- na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych/rocznych,

- uczestniczyć w zebraniach - wywiadówkach.

9. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

10. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony: Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu i pedagoga szkolnego.

11. W szkole zatrudniony jest nauczyciel - pedagog szkolny. Zadania nauczyciela-pedagoga szkolnego zawarte są w dokumencie "Zadania Nauczyciela - pedagoga szkolnego", który stanowi załącznik do statutu. 

& 15

1. Nauczyciele tworzą nauczycielskie zespoły klasowe. Do zadań zespołu należy:

- dobór, monitorowanie, diagnozowanie i modyfikowanie w miarę potrzeb zestawów programów nauczania dla danego oddziału,

- planowanie i diagnozowanie realizacji ścieżek edukacyjnych,

- integrowanie treści między przedmiotowych,

- diagnozowanie i usprawnianie wewnątrzszkolnego systemu oceniania i szkolnego programu wychowawczego,

- analizowanie postępów i osiągnięć uczniów z danego oddziału,

- ustalanie dla całego zespołu uczniowskiego i poszczególnych uczniów zadań dostosowanych do zainteresowań i zdolności,

- organizowanie międzyprzedmiotowych olimiad i konkursów wiedzy,

- doskonalenie swej pracy poprzez konsultacje, wymianę doświadczeń, otwarte zajęcia, lekcje koleżeńskie, opracowanie narzędzi badawczych,

- zespołowe diagnozowanie wybranych zagadnień, szczególnie dotyczacych realizacji programów nauczania, ścieżek edukacyjnych, wewnętrznego systemu oceniania i szkolnego programu wychowawczego,

- analizowanie wyników badania osiągnięć uczniów,

- wspieranie nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego.

VII. ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCÓW Z RODZICAMI

1. Szkoła organizuje różne formy współdziałania z rodzicami: zebrania ogóle rodziców, zebrania rodziców, zebrania rodziców danej klasy, rozmowy indywidualne wychowawców klas, dyrektorów z rodzicami.

2. W ramach zebrań rodziców wychowawcy zobowiązani są do zapoznawania rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

3. W ramach wywiadówek jak również na życzenie rodziców - spotkań indywidualnych wychowacy klas zobowiązani są do rzetelnej informacji rodziców na temat ich dzieci, zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce oraz rodzice mają prawo uzyskać informację i poradę w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.

4. Rodzice mają prawo wyrażać i przekazywać organowi prowadzącemu szkołę opinie na temat pracy szkoły.

5. Spotkanie z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze odbywają się w miarę potrzeb nie mniej niż 3 razy do roku tj. w połowie listopada, pod koniec stycznia, pod koniec kwietnia każdego roku.

VIII. ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

- kształtowanie postaw uczniów /społecznych, obywatelskich, estetycznych/ i nawyków dyscypliny społecznej i indywidualnej /odpowiedzialność za jednostkę i za grupę; samodyscyplina/,

- wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego, do samodoskonalenia, współzawodnictwa i rywalizacji,

- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za realizację określonych zadań,

- wdrażanie do prawidłowego interpretowania Regulaminu Szkoły, regulaminu oceniania wiadomości i zachowania,

- rozwijanie samorządności i wdrażanie do współrządzenia szkołą,

- kształtowanie właściwego stosunku do przyrody,

- kształtowanie właściwego stosunku do pracy.

IX. UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ

& 16

1. Uczniem Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jeżewie jest ten, który spełnia obowiązek szkolny i mieszka w obwodzie SP Jeżewo, tj. mieszka w: Jeżewie, Ciemnikach, Dubielnie, Lipienkach, Taszewskim Polu, Taszewie, Piskarkach /część/, Pięćmorgach, Brzozowym Moście, Borcach /część/, Taszewku.

2. Uczniami klas specjalnych mogą być uczniowie spoza obwodu szkolnego.

3. W uzasadnionych przypadkach na prośbę rodziców - za zgodą macierzystej szkoły mogą uczęszczać do SP Jeżewo dzieci spoza obwodu szkoły.

4. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

5. Prawa i obowiązki ucznia oraz zakres nagrów i kar zawarte są w Regulaminie szkoły, który stanowi załącznik do statutu.

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

& 17

Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

& 18

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza posiada sztandar i ceremoniał szkolny, który stanowi załącznik do statutu.

& 19

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

& 20

Szkoła korzysta z pomocy sponsorów.

& 21

Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.

& 22

1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie szkoły podstawowej jest Rada Pedagogiczna.

2. Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały.

 

 

metryczka


Wytworzył: Rada SP. (30 września 2003)
Opublikował: Dominika Aniszewska (30 września 2003, 09:35:40)

Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (3 października 2003, 10:12:58)
Zmieniono: zmiana w treści

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 4389